E-commerce heeft toekomst, ook voor lokale groenteboer

12-04-2022 | |
Maarten Coumans, bij de ophaallocatie
Maarten Coumans, bij de ophaallocatie

Softwarebedrijf Local Heroes lanceerde in november vorig jaar officieel zijn app, en heeft nu al een grote samenwerking met BOER&NLekker (Agrifirm). Via de app kunnen consumenten in digitale winkeltjes van de lokale groenteboer, slager en bakker snuffelen. Oprichter Maarten Coumans vertelt hoe hij het voor consumenten en ondernemers gemakkelijker maakt om in de korte keten te (ver)kopen.

Een maand geleden kondigde Agrifirm zijn eigen korteketennetwerk aan: BOER&NLekker. Een mogelijkheid voor leden om ook actief te worden in de verkoop in een korte keten en een laagdrempelig en gemeenschappelijk initiatief om boerenproducten bij de consument te krijgen. Als partner kozen ze Local Heroes, een bedrijf dat nog niet lang bezig is en alleen nog actief in Amsterdam. Toch koos de grote coöperatie voor hun software.

Maarten Coumans, oprichter van Local Heroes: “Onze app is enorm makkelijk in gebruik voor zowel de klant als de ondernemer. De ondernemer is de beheerder van zijn of haar digitale winkeltje en kan dus zelf de voorraad en prijs aangeven. Is een product niet meer voorradig? Dan kan de ondernemer zelf de verkoop hiervan stopzetten.”

Velen laten al boodschappen thuisbezorgen. Wie gaat dan nog een rondje langs de boeren maken?

Weekmarkt in je hand

De e-commerce krijgt een steeds prominentere rol in het doen van boodschappen. Supermarkten zetten fors in op online groei, Albert Heijn haalt naar eigen zeggen 10% van zijn omzet uit de onlinekanalen. Coumans ziet daarin ook veel kansen voor lokale producenten. “Men heeft steeds minder tijd en velen laten al boodschappen thuisbezorgen. Wie gaat dan nog een rondje langs de boeren maken om daar eieren, groenten en een stukje vlees te verzamelen? We zien dat consumenten graag lokaal willen kopen, maar dat het gewoon onhandig is. Met Local Heroes verzamelen we de producten van lokale ondernemers en boeren op één platform. De klant kan dan van verschillende verkopers producten kopen.”

Lees verder onder de foto

Foto: 2

Het platform in Amsterdam werkt nu als volgt: de klant vult het winkelmandje en rekent af. Voor de bestellingen zijn dagelijks twee tijdsloten. De bestelling wordt dan uitgesplitst en iedere ondernemer krijgt de bestellingen van zijn of haar winkel binnen. Alle bestellingen kunnen dan worden verzameld en naar de centrale pick-up-locatie worden gebracht. Dat kan de ondernemer zelf doen, maar wordt in sommige gevallen ook door Local Heroes gedaan. Daar wordt de gehele bestelling weer bij elkaar gebracht en kan de klant het ophalen of ervoor kiezen om het te laten bezorgen, tegen een meerprijs.

Ook voor het ophalen zijn twee tijdsloten. “Door die twee momenten zijn wij een stuk efficiënter dan wanneer bestellingen de hele dag door opgehaald zouden kunnen worden. Het ophaalmoment van 17.00 tot 19.00 uur verlengt op een bepaalde manier de openingstijd van onze producenten. De meeste winkels gaan rond 17.00 uur dicht, terwijl een supermarkt tot 22.00 uur open is.” Bij BOER&NLekker kunnen consumenten op vrijdag en zaterdag de bestelling ophalen op een aangesloten boerderij.

Consumenten en producenten kunnen contact opnemen met elkaar via WhatsApp

“Wij zijn een van de weinige partijen die vol in hebben gezet op een app”, vertelt Coumans. “Boodschappen is iets wat je heel intuïtief en snel wilt doen. Dat doe je bij uitstek met je telefoon, die heb je altijd bij je. Voor een vakantie boeken neem je de tijd en daar doe je lang over, boodschappen wil je zo in je mandje kunnen gooien.” Met de app behoudt Local Heroes ook het contact met de klant door pushmeldingen.

Ook ondernemers kunnen contact houden met de consument. De ondernemer is zichtbaar en de klant weet ook van wie hij een product koopt. “We willen de lijntjes lokaal houden en daarom kunnen consumenten en producenten contact met elkaar opnemen via WhatsApp. Vragen kunnen gesteld worden over een bepaald product en producenten kunnen kun klanten informeren over levering en complicaties.”

Toegankelijk voor kleine ondernemer

“Wij merken dat consumenten de behoefte hebben om lokaal te kopen. Met onze app vind je alles wat je nodig hebt op een platform. Wij willen het ook steeds makkelijker maken voor onze ondernemers, dat zijn er nu meer dan honderd”, zegt Coumans. De bedrijven die zich aansluiten bij het platform, betalen een commissie per bestelling en de opbrengst wordt wekelijks bij de ondernemers op hun rekening gestort. “Deze techniek en e-commerce hebben volgens ons de toekomst. Wij maken dit nu ook mogelijk en toegankelijk voor de kleine ondernemers.” Uiteindelijk hoopt Local Heroes dat vanuit het hele land besteld kan worden met de app en dat iedereen producten uit zijn of haar eigen buurt kan kopen.”

Wat verstaan we onder een korte keten en welke kansen en uitdagingen biedt dit ondernemers? Lees meer op de themapagina Korte ketens

Hilhorst
Alieke Hilhorst Redacteur
Meer over


Beheer