Doorgaan naar artikel

Eendentest

De consument raakt in verwarring door groeiend aantal logo's en vlees-, vis- en zuivelvervangers.

Geüpdatet op:
Column
Eiwittransitie
De verplichte etiketinformatie is vaak ontoereikend en voor velen onbegrijpelijk. - Foto: Canva premium

De verplichte etiketinformatie is vaak ontoereikend en voor velen onbegrijpelijk. - Foto: Canva

‘Als iets eruitziet als een eend, zwemt als een eend en kwaakt als een eend, dan is het waarschijnlijk een eend.’ Dat zegt Ad Nagelkerke, managing partner bij Schuttelaar & Partners.

Deze eendentest gaat voor veel zuivel-, vlees- en visvervangers niet op. Ze zien er wel uit als het voedingsmiddel dat ze vervangen, maar staan daar voedingskundig mijlenver vanaf. Moet je zulke alternatieve producten dan een naam geven die (bijna) hetzelfde is als die van het origineel? De consument is al in verwarring. Dit soort benamingen draagt daar alleen maar aan bij.

Onbegrijpelijke informatie

De consument heeft allerlei logo’s nodig om hulp te krijgen bij het maken van de gezondere en duurzamere keuze. De keuze is al reuze en de verplichte etiketinformatie is vaak ontoereikend en voor velen onbegrijpelijk. Mooi al die logo’s, maar jammer dat ze nodig zijn. Veel consumenten hebben geen idee wat een gezond eetpatroon inhoudt, en zijn niet in staat om een gezond menu samen te stellen uit het overweldigende aanbod in de supermarkt. Velen snappen ook niets van de samenstelling van producten.

Alternatieven

Het toenemend aantal vlees-, vis- en zuivelvervangers maakt het er voor de consument niet gemakkelijker op. Veel alternatieven hebben een vergelijkbare naam als het origineel, maar zitten qua samenstelling helemaal anders in elkaar.

Als levensmiddelentechnoloog begrijp ik wat er staat. Maar ik ben geen gemiddelde consument

Havermelk waar bijna geen eiwit in zit, maar ook geen calcium. Of nep-kaas, gemaakt van kokosolie en koolhydraten. Dat kun je zien als je het gehele etiket leest. Als levensmiddelentechnoloog begrijp ik wat er staat. Maar ik ben geen gemiddelde consument.

Helpen bij verduurzamen

Het is goed om mensen te helpen hun voedingspatroon op een gemakkelijke manier te verduurzamen. Maar dit mag niet ten koste gaan van de voedingswaarde. Het alternatief moet voedingskundig wel lijken op het origineel, zeker als de benaming vergelijkbaar is. Producenten kunnen een heel eind komen, bijvoorbeeld door de hoeveelheid eiwit te verhogen als de eiwitkwaliteit van het origineel hoger ligt, of door vitaminen of andere nutriënten toe te voegen. Als de alternatieve eend dan qua voedingswaarde in de buurt komt van het origineel, mogen we het beestje gerust bij zijn naam noemen.

Snel delen

Image
Ad Nagelkerke

managing partner bij Schuttelaar & Partners in agribusiness en life sciences & healthy living

Misset Uitgeverij B.V. Auteursrecht voorbehouden

Algemene voorwaarden Privacy Cookies

Beheer
WP Admin