Doorgaan naar artikel

Eenduidige labels van groot belang

Unilever hoopt en verwacht dat een dergelijk label het gedrag van consumenten zal veranderen.

Foto: ANP premium

Foto: ANP

Unilever is van plan binnen een aantal jaren al zijn voedingsproducten te voorzien van een label met daarop de CO2-impact van het betreffende voedingsproduct.

Unilever hoopt en verwacht dat een dergelijk label het gedrag van consumenten zal veranderen en ook dat van bedrijven in de voedingsketen. Het klinkt als een nobel streven. Hoe het label of logo er precies uit moet komen te zien, is nog niet duidelijk. Het bedrijf overweegt een stoplichtsysteem.

Discussie over Nutri-Score

Ook de Nutri-Score, die moet aanduiden hoe gezond een voedingsproduct is, werkt met het stoplichtsysteem. Onlangs werd bekend dat de invoering ervan in Nederland met een jaar wordt uitgesteld, omdat de wetenschappelijke onderbouwing ervan nog niet in orde is. Over dit label is al vanaf het begin discussie. Producten die slecht zouden scoren, zouden bijvoorbeeld wel in de Schijf van Vijf staan en producten die goed scoren zouden helemaal niet zo gezond zijn.

Hebben we straks aparte labels voor CO2, voor gezondheid, voor biodiversiteit, voor dierenwelzijn en voor watergebruik?

Ook over de stap van Unilever zijn de meningen verdeeld. Een van de bezwaren is de onderliggende informatie van het label: die moet betrouwbaar en eenduidig zijn. Zijn er niet veel te veel variabele factoren die maken dat dit niet mogelijk is, is de vraag. Daarnaast rijst de vraag: is de focus op alleen een label over de CO2-uitstoot niet de opmars naar een wildgroei aan labels? Hebben we straks aparte labels voor CO2, voor gezondheid, voor biodiversiteit, voor dierenwelzijn en voor watergebruik en ook nog eens van verschillende producenten?

Geharmoniseerde aanpak van labels

Individuele stappen van bedrijven om te verduurzamen zijn dapper en kunnen geprezen worden. Het is echter in het belang van de hele industrie én in het belang van de consument om een branchebrede en geharmoniseerde aanpak van labels op etiketten te hebben. De informatie die hieronder ligt, moet gebaseerd zijn op wetenschap. Alleen dan win je het vertrouwen van de consument en durft en kan deze consument goede keuzes maken. Dat werkt beter dan een consument die door de bomen het bos niet meer ziet en daardoor helemaal niet meer naar labels kijkt.

Snel delen

Carolien Kloosterman
Carolien Kloosterman

Voormalig redacteur

Misset Uitgeverij B.V. Auteursrecht voorbehouden

Algemene voorwaarden Privacy Cookies

Beheer
WP Admin