Eerste Kamer maakt hamerstuk van trekkerkenteken

Na jaren discussiëren wordt de kentekenplicht voor landbouwvoertuigen een feit. De Eerste Kamer stemde – nota bene als hamerstuk – voor het wetsvoorstel.

Er moet dinsdag wel een zucht van verlichting geklonken hebben op het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat. Dinsdag stemde de Eerste Kamer in met het wetsvoorstel voor de invoering van de registratie- en kentekenplicht voor landbouwtrekkers.

APK-plicht voor trekkers

En achter de implementatie van de Europese APK-plicht voor trekkers met een constructiesnelheid hoger dan 40 km/uur kan nu een vinkje worden gezet: ook dat wordt geregeld in de wet. Trekkers die hoofdzakelijk op eigen landbouwbedrijf worden gebruikt, worden uitgezonderd voor deze APK-plicht.

Dreigende procedure vanuit Brussel

Voor minister Cora van Nieuwenhuizen zal het een hele opluchting zijn dat de wet is aangenomen. In Brussel was een ingebrekestelling ingesteld omdat Nederland nog niet voldeed aan deze eis, die eigenlijk in mei 2017 moest ingaan. Deze procedure zou kunnen leiden tot een boete en een dwangsom van enkele miljoenen euro’s. Voor Nederland geldt een minimale boete van € 2.902.000 en een dwangsom tussen de € 3.805,65 en € 210.519 per dag. Die dreigende procedure vanuit Brussel lijkt met het aannemen van het wetsvoorstel nu beslecht.

Invoering trekkerkenteken langdurig proces

Het hele proces voor de invoering van de kentekenplicht was een langdurig traject. Toenmalig verkeersminister Melanie Schultz van Haegen ving in 2016 bot toen haar wetsvoorstel voor de invoering onverwacht werd weggestemd. Een flinke tegenvaller. Het ministerie moet terug naar de tekentafel. Met betrokken partijen LTO, Cumela, de regionale overheden en verkeersorganisaties werd langdurig onderhandeld.

Rondwegen toegankelijk voor trekkers

Het resulteerde uiteindelijk in een plan met een uitgebreide registratieplicht voor alle voertuigen, een kentekenplicht voor de voertuigen die op de openbare

weg komen en een APK-plicht voor een beperkte selectie trekkers. Wel met enig wisselgeld: trekkers mogen voortaan 40 km/uur rijden in plaats van 25 en meer rondwegen worden toegankelijk voor trekkers, zodat ze niet meer door de bebouwde kom hoeven te rijden.
De Tweede Kamer keek ondanks de eensgezindheid in het veld kritisch naar het wetsvoorstel. Na enig gemor stemde toch een ruime meerderheid voor. “Beter dan dit wordt het niet”, verzuchtte minister Van Nieuwenhuizen na het debat. PVV, SGP en FvD stemden tegen. Zij zien niet in waarom kentekenplaten bijdragen aan verbetering van de verkeersveiligheid.

Vragen over nut en noodzaak kentekenplicht trekkers

In de Eerste Kamer stelden CDA, PVV en SGP zich ook kritisch op. Ze stelden een reeks vragen aan de minister over nut en noodzaak van de wet. Tot een pittig debat leidde het echter niet. De coronacrisis strooide daarvoor ook roet in het eten. Hoewel het wetsvoorstel door het kabinet als urgent werd bestempeld, waardoor het toch voor de zomer behandeld moest worden, was er voor de senatoren geen dringende reden om in debat te gaan met de minister.

Zo versnelde de coronacrisis het nemen van de laatste hobbel in het wetstraject. Het wetsvoorstel, waar een jarenlange discussie aan vooraf ging, werd nota bene als hamerstuk afgedaan. Alleen SGP, PVV en FvD is daarbij aantekening verleend. Zij hadden – als er over gestemd zou worden – tegen gestemd. Dat is vooral een formaliteit voor de politieke archieven. De kentekenplicht komt er.

2/3 artikelen over | Registreer om meer artikelen te lezen.