Doorgaan naar artikel

Elke stap telt in productverbetering

Hoe gaat het met ons Nationaal Preventieakkoord?

Column
Food
Met 13.000 sterfgevallen en zes miljard zorgkosten per jaar gerelateerd aan ongezonde voeding, is het bittere noodzaak dat iedereen elke mogelijke stap neemt. Foto: Canva premium

Met 13.000 sterfgevallen en zes miljard zorgkosten per jaar gerelateerd aan ongezonde voeding, is het bittere noodzaak dat iedereen elke mogelijke stap neemt. Foto: Canva

Hoe gaat het met ons Nationaal Preventieakkoord?

Het AD berichtte in oktober nog dat staatssecretaris Van Ooijen het overleg met de drankindustrie is gestopt, omdat dat te weinig opleverde. Het terugdringen van excessief drankgebruik is één van de deelgebieden van dit Preventieakkoord. Dus ik vroeg me af, hoe gaat het met één van die andere deelgebieden; het terugdringen van overgewicht? Daar is de Nationale Aanpak Productverbetering, NAPV, één van de paradepaardjes voor. Waar industrie, horeca en out-of-home gezamenlijk met de overheid afspraken maken voor verdere verbetering van het productaanbod.

Elke letter van Nutri-Score telt

Ik vroeg het me af, omdat er meer aandacht lijkt voor het internationale keuzelogo Nutri-Score. Daar waar de informatiecampagne voor de Nationale Aanpak Productverbetering ‘Elke stap telt! ‘Samen op weg naar een verbeterde productsamenstelling in 2030’ heet, lijkt het er nu soms op dat vooral elke letter van Nutri-Score telt. Begrijpelijk, want daarmee kun je daadwerkelijk op de voorkant van je producten laten zien dat je een stap hebt gezet. En niet alleen in Nederland, maar in verschillende Europese landen.

We moeten oppassen dat we productverbetering als doel op zich niet uit het oog verliezen

Gezien de uitdagingen waar de industrie momenteel mee geconfronteerd wordt, zoals de grondstof- en energieprijzen, is het kunnen communiceren over verbeteringen bijna randvoorwaardelijk. Een goede Nutri-Score is een mooi marketinginstrument, en als het ook leidt tot productverbetering, is de winst dubbel. We moeten echter wel oppassen dat we productverbeteringen als doel op zich niet uit het oog verliezen. Met 13.000 sterfgevallen en zes miljard zorgkosten per jaar gerelateerd aan ongezonde voeding, is het bittere noodzaak dat iedereen elke mogelijke stap neemt.

Zo zouden alle marktpartijen elke mogelijke stap moeten nemen

Naast Nutri-Score zijn er meerdere stippen op de horizon. Internationale richtlijnen, eigen benchmarks, en NAPV: verschillende bedrijven gaan deze uitdaging al aan. Zoals de campagne voor NAPV zegt ‘elke stap telt’, zo zouden alle marktpartijen elke mogelijke stap moeten nemen. En dat gaat wat mij betreft over meer dan alleen de samenstelling. Maar ook om portiegrootte, de plaats en vorm waarin producten worden aangeboden en de manier waarop ze vermarkt worden.

Dus laten we echt elke stap meetellen. Ook als je er niet over kunt communiceren met de consument. Samen op weg naar een verbeterde productsamenstelling in 2030’, linksom of rechtsom!

Snel delen

Image
Ad Nagelkerke

managing partner bij Schuttelaar & Partners in agribusiness en life sciences & healthy living

Misset Uitgeverij B.V. Auteursrecht voorbehouden

Algemene voorwaarden Privacy Cookies

Beheer
WP Admin