Doorgaan naar artikel

EU wil misleidende milieuclaims aan banden leggen

De Europese Commissie wil af van misleidende beweringen van bedrijven over hoe groen hun producten of diensten zijn.

misleidende milieuclaim

Er is een duidelijke wens van consumenten om producten te kopen die geen of minder effect hebben op het milieu. Foto: Canva

De Europese Commissie wil af van misleidende beweringen van bedrijven over hoe groen hun producten of diensten zijn.

Ze stelt nieuwe regels voor om greenwashing tegen te gaan en consumenten beter te beschermen. Het dagelijks EU-bestuur wil dat dergelijke milieuclaims in de EU voortaan voldoen aan dezelfde minimumnormen, wetenschappelijk zijn onderbouwd en onafhankelijk zijn gecheckt. Als op een verpakking bijvoorbeeld staat ‘gemaakt uit 30 procent gerecycled plastic’ moet dat ook echt zo zijn. Ook beweringen over de gevolgen voor het milieu van een bedrijf of product, zoals ‘dit bedrijf verminderde zijn ecologische voetafdruk met 20 procent sinds 2015’, moeten onderbouwd en transparant zijn.

Volgens de commissie is meer dan de helft van de milieu-informatie op labels op bijvoorbeeld kleding, cosmetica of voeding misleidend, vaag of ongegrond. Volgens de Commissie zijn er op dit moment 230 milieulabels op de EU markt.

Meer vraag naar duurzame producten

Eurocommissaris voor Milieu, Oceanen en Visserij, Virginijus Sinkevičius, ligt verder toe: “De vraag naar duurzame producten stijgt significant in de EU, constateren we. Er is een duidelijke wens van consumenten om producten te kopen die geen of minder effect hebben op het milieu. Helaas, is dat nu niet makkelijk. Bedrijven maken routinematig gebruik van milieuclaims om hun producten op de markt te brengen.” Het doel van de nieuwe regels is een gelijk en eerlijk speelveld op de interne Europese markt en duidelijke en controleerbare informatie voor de consument.

Veel Europeanen willen met hun aankopen bijdragen aan een duurzamere wereld. Ze moeten de ingediende claims kunnen vertrouwen

Vicevoorzitter Frans Timmermans: “Groene claims zijn overal: oceaanvriendelijke T-shirts, koolstofneutrale bananen, bijenvriendelijke sappen, 100 procent CO2-gecompenseerde leveringen, enzovoort. Helaas worden deze beweringen veel te vaak gedaan zonder enige vorm van bewijs en rechtvaardiging. Dit zet de deur open voor greenwashing en benadeelt bedrijven die echt duurzame producten maken.”

“Veel Europeanen willen met hun aankopen bijdragen aan een duurzamere wereld. Ze moeten de ingediende claims kunnen vertrouwen”, stelt Timmermans. “Met dit voorstel geven we consumenten de zekerheid dat wanneer iets als groen wordt verkocht, het ook daadwerkelijk groen is.”

Keurmerken vallen buiten regels

De commissie wijst erop dat milieuclaims die al betrouwbare Europese milieukeurmerken als EU Ecolabel hebben niet onder de beoogde nieuwe regels zullen vallen. Milieuclaims zijn hoe dan ook vrijwillig voor bedrijven. Op misleidende claims zal door de lidstaten gehandhaafd moeten worden. Het voorstel moet eerst nog door de lidstaten en het Europees Parlement worden goedgekeurd.

Medeauteur: Alieke Hilhorst

Snel delen

Image
ANP

Algemeen Nederlands Persbureau

Misset Uitgeverij B.V. Auteursrecht voorbehouden

Algemene voorwaarden Privacy Cookies

Beheer
WP Admin