Doorgaan naar artikel

Europeanen kopen minder vlees en vis door prijsstijgingen

37% van de voor de studie ondervraagden geeft aan minder rood vlees te kopen en 33% koopt minder vis- en kipproducten.

Geüpdatet op:
Business
Nieuws
Minder vlees premium

Foto: Roel Dijkstra

Europeanen proberen op verschillende manieren geld te besparen in de supermarkt. Dat blijkt uit een nieuwe studie van de universiteit van Aarhus in Denemarken in samenwerking met EIT Food.

37% van de voor de studie ondervraagden geeft aan minder rood vlees te kopen en 33% koopt minder vis- en kipproducten.

Minder duur vlees en vaker wisselen

Door de stijgende prijzen maken Europese burgers andere keuzes. Consumenten zeggen het te merken dat voeding duurder wordt, met name bij producten als rood vlees, vis en zuivel. Consumenten kopen minder dure producten en wisselen steeds vaker van merken. 33% van de consumenten koopt zuivelproducten van een goedkoper merk. 10% van de consumenten is gestopt met het kopen van alcoholische dranken om geld te besparen. Een vijfde van de ondervraagden geeft aan geen ander koopgedrag te hebben ondanks de prijsstijgingen.

Profiteren van prijsstijgingen

Van de ondervraagden denkt 54% dat de oorlog in Oekraïne de grootste oorzaak van de prijsstijgingen is. Consumenten zijn sceptisch over de kostenstijgingen, 48% gelooft dat supermarkten en voedingsbedrijven de crisis aangrijpen om hun eigen winst te vergroten. De gemiddelde voedselprijs steeg in oktober met 16% ten opzichte van vorig jaar.

De enquête is uitgevoerd onder 5.000 Europese burgers in verschillende landen (Spanje, Zweden, Duitsland, Verenigd Koninkrijk, Polen, Italië, Frankrijk, Griekenland, Finland en Roemenië).

Snel delen

Alieke Hilhorst
Alieke Hilhorst

Redacteur

Misset Uitgeverij B.V. Auteursrecht voorbehouden

Algemene voorwaarden Privacy Cookies

Beheer
WP Admin