Doorgaan naar artikel

Europese consumentenbond: verbied klimaatneutraal-claims

De Europese overkoepelende organisatie van verbruiksorganisaties, het Bureau Européen des Unions de Consommateurs (BEUC), roept de EU op om de claim ‘klimaatneutraal’ op voeding en dranken te verbieden. De claim is volgens de organisatie misleidend en een vorm van greenwashing.

Geüpdatet op:
Nieuws
Food
klimaatneutraal-claims premium

Zonnepanelen op het dak van de Heineken Groothandel. - Foto: ANP

De Europese overkoepelende organisatie van verbruiksorganisaties, het Bureau Européen des Unions de Consommateurs (BEUC), roept de EU op om de claim ‘klimaatneutraal’ op voeding en dranken te verbieden. De claim is volgens de organisatie misleidend en een vorm van greenwashing.

Volgens BEUC zijn claims zoals: ‘klimaatneutraal’, ‘CO2-neutraal’ en ‘carbon neutral certified’ misleidend, omdat ze wetenschappelijk onjuist zijn, er gebruik wordt gemaakt van CO2-opslag maar er geen garanties zijn over het vasthouden in de toekomst en ze de consument een vals idee geven over de impact. Daarnaast stelt de organisatie dat deze claims consumenten kunnen weerhouden om hun eetgewoontes, zoals plantaardig eten, te veranderen. De organisatie vindt dat de EU al dit soort claims moet verbieden.

Klimaatneutraal bestaat niet

Volgens BEUC bestaat een klimaatneutrale banaan of zuivel niet. Monique Goyens, algemeen directeur van BEUC: “Klimaatneutraal-claims zijn een vorm van greenwashing, zo simpel is het. Het geeft de impressie dat bedrijven serieuze acties ondernemen om hun klimaatimpact in te perken, maar in werkelijkheid stellen ze het nemen van acties uit door te compenseren.”

EU-wet tegen greenwashing

De EU publiceerde in maart 2022 een conceptvoorstel voor een vernieuwde consumentenwet: ”Versterken van de positie van de consument voor de groene transitie”. De wet heeft als doel om misleiding met onjuiste duurzaamheidsclaims tegen te gaan door onder andere grenzen te stellen aan het gebruik van duurzaamheidstermen zoals klimaatneutraal.

CO2-neutraal onduidelijk voor consument

Onderzoek van Duitse consumentenorganisatie Verbraucherzentrale Bundesverband (vzbv) laat zien dat klimaatneutraal- en CO2-neutraal-claims een sterk effect hebben op de consumentenperceptie. Wanneer de claim CO2-neutraal’ op een pak volle melk staat, beoordeelt 61% van de ondervraagden dat het product een positief effect heeft op het milieu. Zonder de claim beoordeelt 38% de melk als milieuvriendelijk. Consumenten begrijpen de claims volgens de Duitse bond verkeerd en zelfs met meer uitleg snappen consumenten vaak nog steeds niet wat de claim precies inhoudt. 8% van de Duitse consumenten weet dat klimaat neutraal niet hetzelfde is als ‘geen broeikasgasuitstoot’.

Snel delen

Alieke Hilhorst
Alieke Hilhorst

Redacteur

Misset Uitgeverij B.V. Auteursrecht voorbehouden

Algemene voorwaarden Privacy Cookies

Beheer
WP Admin