Strategische Food & Agrimarketing

Marketing is belangrijker dan ooit. De snelle digitale verandering zorgt voor een verschuiving van de markt en een andere klantvraag. Als marketeer is het belangrijk hierover een visie te hebben waarbij executie uiteindelijk allesbepalend is. Tijdens de collegereeks Strategische Food & Agrimarketing leer je aan de hand van het ‘Business roadmapping model’ het heden en het verleden te begrijpen, met ultiem doel ‘return on business’ te creëeren. Uiteraard komt ook de uitvoering van de marketingstrategie aan bod. Waar mogelijk gebruiken sprekers voorbeelden uit de praktijk ter verduidelijking. Doordat je de reeks volgt met gelijkgestemde marketeers kun je gezamenlijke uitdagingen bespreken en als elkaars klankbord fungeren.

Kortom: de collegereeks Strategische Food & Agrimarketing geeft antwoord op de vraag hoe jij als marketeer waarde voor jouw organisatie, jouw klanten én jezelf creëert. De collegereeks wordt georganiseerd in samenwerking met Food & Agri Business Academy en Nyenrode Business Universiteit. Met inspirerende hoogleraren en sprekers uit de praktijk!

 

“De cursus was in mijn ogen zeer interessant doordat de verschillende onderdelen werden verzorgd door verschillende mensen uit de praktijk en niet door “boekenprofessoren” en werd marketing belicht vanuit de verschillende hoeken en ook zeker uit de praktijk. Daarnaast kwamen ook de deelnemers uit verschillende delen van de agribusiness en daardoor kwamen ook de problemen en vragen vanuit verschillende hoeken. Naast de lesstof, dus veel inzichten gekregen uit de vragen en opmerkingen van de collega-cursisten. Samengevat een zeer leerzame, interessante en plezierige ervaring waar ik in de toekomst veel gemak van zal hebben!”

-Marketing Specialist HUB 3 GRIMME NL B.V.

 

 Aanmelden

 Download de brochure

Programma

  • College 1 | Het begrijpen van het heden: Marketingstrategie en waardecreatie

    College 1 | Het begrijpen van het heden: Marketingstrategie en waardecreatie

    • Marketing als waardecreatie
    • Hoe marketing en business roadmapping het concurrentievermogen van het bedrijf ten goede komen
    • Het denken vanuit de klant: het creëren van koopredenen
    • Succesvolle lanceringsstrategieën en de design-marketing interface; marketing en business development
    • De cruciale rol van het team voor een snelle go-to-market strategy
  • College 2 | Aandachtsmarketing - Van Share of Voice naar return on Attention

    Door uitpuilende mailboxen, ontplofte WhatsApp-groepen en een overdaad aan reclame is onze aandacht kostbaarder dan ooit. Hoe zorg je dat jouw boodschap nog opvalt? In dit college leer je op basis van nieuw wetenschappelijk onderzoek en food & agri voorbeelden uit de praktijk hoe je wél aandacht voor jouw boodschap krijgt. Klaas Weima licht aan de hand van empirische observaties toe waarom aandacht superschaars is. We gaan in op de zes bewezen aandachtstrekkers voor effectieve communicatie ondersteund met veel praktische voorbeelden.

    • De laatste trends op het gebied van digitale marketingcommunicatie en media
    • De zes aandachtstrekkers en hoe je deze kunt toepassen
    • De vier bouwstenen van het Earned Attention Canvas, een bewezen methode voor merkontwikkeling
    • Na afloop beschik je over een actuele marketing gereedschapskist die je direct kunt toepassen op je eigen merk en organisatie
  • College 3 | Het begrijpen van de toekomst: nieuwe technologieën en marketing
    • Ontdekken van de juiste plek in je waardepropositie voor digitalisering (ondersteuning van het basisproces, digitaliseren van producten en diensten, opvangen van user gaps)
    • Methoden om te bepalen waar technologie strategisch ingezet kan worden
    • Het op gang krijgen van een innovatieproces
    • Lokaal concurreren: kan dat nog wel?
    • Concurrentie van bedrijven die jouw business anders definiëren
  • College 4 | Het creëren van return on business: food & agri neuromarketing
    • Overtuigingsprincipes van Cialdini
    • Nudging: sturend in plaats van dwingend marketing bedrijven
    • Bewust het onbewuste beïnvloeden in sales- en marketingprocessen
    • Toepassen van inzichten uit de neuromarketing in strategie en marketingexecutie
    • Invloed op merkidentiteit en postionering van het onbewuste
    • Irrationaliteit in beslistrajecten verklaard vanuit neurowetenschap
  • College 5 | Het begrijpen van de toekomst: nieuwe technologieën en marketing
    • Innovatie en innovatiemanagement: wat is het eigenlijk? Waarom is het belangrijk?
    • Innovatie en de impact van nieuwe technologie en digitalisering op bedrijfsvoering in het algemeen
    • Hoe kan je innovaties eigenlijk managen? Kan dat eigenlijk wel?
    • Hoe zet je deugdelijke innovatieprocessen op zonder het heel ingewikkeld te maken?
    • Valkuilen en hoe ze te vermijden
    • Veel voorkomende innovatieblokkades in organisaties
    • Korte uitleg van het Innovatie Management Maturity Model en wat je er mee kan doen.
  • College 6 | Uitvoering van de marketingstrategie: Resilient marketing leadership
    • Vraagstukken op het snijvlak van marketing en strategie
    • Duaal leiderschap: optimaal managen van de paradox om concurrentievoordeel te creëeren
    • Helderheid over hoe ‘resilient’ bijdraagt aan marketingdoelstellingen binnen de food- en agrisector
    • Coachingsvaardigheden en creëeren van een ‘resilient’ marketingteam
    • Transformeren in een kritische en creatieve strateeg

Sprekers

Mike Vermeer
Mike Vermeer
Innovation manager bij Royal Cosun

Mike heeft een ruim track record opgebouwd in strategische marketing, innovatie management en bedrijfstransformatie.

Het laatste decennium tot heden acteert hij lid van senior management teams in internationale agri organisaties met innovatie als verantwoordelijkheid.
In zowel food, biobased materialen, chemie en energie.

Met zijn specialisatie als Master of Marketing (MM) en Master of Business Administration (MBA), ontwikkelt hij de noodzakelijke business kant van innovatie. Van nieuwe product/markt combinaties tot samenwerkingen binnen ecosystemen tot organisatie- en competentieontwikkeling.

Daarnaast is Mike initiatiefnemer van innovatie netwerk Innovatesmart, gastdocent, spreker en talkshow host.

Klaas Weima
Klaas Weima
Oprichter en managing director Energize, creatief bureau voor interactieve merkcommunicatie

Klaas Weima is ondernemer, schrijver, spreker en podcastmaker. Hij schreef de bestseller ‘Verdiende aandacht’ en blogt voor Marketingfacts. Daarnaast is hij oprichter van Energize, het marketingbureau voor verdiende aandacht. Klaas heeft een vaste rubriek in Adformatie, is gastdocent aan de Nyenrode Business Universiteit en host van de prijswinnende podcast CMOtalk.

Martin de Munnik
Martin de Munnik
Communicatiestrateeg en medeoprichter van neuromarketingbureau Neurensics

Neuromarketing en neuro-economie hebben Martin de Munnik gegrepen, sinds hij met vermaarde wetenschappers als Victor Lamme en Steven Scholte onderzoek doet naar de werking van marketing in het levende brein. De Munniks brede achtergrond en unieke neuromarketing-kennis maken hem tot een inspiratieve strateeg die nationale en internationale bedrijven adviseert in de ontwikkeling van een renderend marketingbeleid.

Dr. Mike Hoogveld
Dr. Mike Hoogveld
mede-oprichter van adviesbureau nlmtd

Dr. Mike Hoogveld is expert in het toekomstbestendig maken van organisaties. Als mede-oprichter van adviesbureau nlmtd begeleidt hij hierin een grote diversiteit aan organisaties. Daarnaast verricht hij hiernaar wetenschappelijk onderzoek aan Nyenrode. Ook is hij een veelgevraagd spreker en doceert hij aan diverse universiteiten en business schools. Zijn laatste drie boeken, waaronder het meest recente Futureproof, behaalden alle drie de nummer 1 positie en werden genomineerd voor Managementboek van het Jaar en de PIM Literatuurprijs.

Henry Robben
Henry Robben
Nyenrode Business Universiteit

Prof. dr. Henry Robben is hoogleraar marketing aan Nyenrode Business Universiteit. Zijn onderzoeksinteresses omvatten strategische marketing, innovatiemanagement en de ontwikkeling van nieuwe producten. Hij heeft over deze en andere onderwerpen gepubliceerd in tijdschriften zoals het International Journal of Research in Marketing, het Journal of Product Innovation Management, het Journal of Strategic Marketing, en R&D Management.

Eerder bekleedde hij functies aan de Erasmus Universiteit Rotterdam, de Universiteit van Tilburg, de Technische Universiteit Delft en de TIAS School for Business and Society. Hij was gasthoogleraar aan de Utrecht University School of Economics.

Drs. Gert Staal
Drs. Gert Staal
Hoogleraar Marketing aan Nyenrode Business Universiteit en directeur van het Center for Marketing & Supply Chain Management

Drs. Gert H. Staal NPDP CISP (1964) is sinds 2007 verbonden aan Nyenrode Business Universiteit als programmamanager innovatiemanagement en productontwikkeling. Daarnaast is hij directeur-bestuurder voor Bibliotheek Lek & IJssel en de educatieve organisatie Taalhuis Lekstroom in zuidelijk Utrecht.

Gert trainde, coachte en begeleidde honderden deelnemers in tientallen masterclasses en seminars voor PDMA, PMI, Nyenrode en TIM Foundation.

Hij leidt de Masterclass Innovatie en Productontwikkeling, wat het langstlopende programma is van Nyenrode Executive Education. Gert heeft een langjarige internationale zakelijke loopbaan in business development, marketing- en digitale productontwikkeling binnen de mediasector, onder meer bij Reed Elsevier (nu RELX), Wolters-Kluwer, en 9292OV.nl, en heeft de ontwikkeling van digitale producten en diensten op het Web, mobiel internet en sociale media van zeer nabij meegemaakt, en daardoor een uniek perspectief op innovatiemanagement verkregen. Die visie heeft hij als hoofdauteur van het IMS-GOV innovatie management maturity model vastgelegd (samen met de Canadese mede-auteur David Williams), wat door de Product Development and Management Association (PDMA) in gebruik werd genomen in 2013. Dit model wordt sinds 2018 beheerd door de stichting TIM Foundation.

Praktische informatie

  • Voor wie?

    De collegereeks is geschikt voor professionals met hbo
    of wo-niveau in sales, communicatie en marketing die invloed hebben op (de implementatie van) de marketing-strategie van hun organisatie of professionals die deze rol ambiëren. U bent bijvoorbeeld eigenaar, sales & marketing director, marketing manager, product manager of MT-lid. U bent werkzaam in een bedrijf in de food- en agriketen

  • Vooropleiding

    De opleidingen van Food & Agri Business Academy worden gegeven op Post HBO-niveau. U hoeft echter geen vooropleiding op HBO-niveau voltooid te hebben. U kunt het programma goed volgen als u opereert op HBO werk- en/of denkniveau. U kunt dit ook verkregen hebben door relevante werkervaring.

  • Aanmelden

    Meld u aan door op “aanmelden” te klikken en vul het formulier in. Heeft u vragen over het inschrijven? Mail naar aanmeldingen.events@misset.com of bel met onze administratie via 0314 35 81 05.

  • Deelnametarief

    € 2.295,- (exclusief btw) per persoon.

  • Studiebelasting

    Buiten de colleges is er geen studiebelasting in de vorm van zelfstudie of opdrachten. Uiteraard wordt u uitgedaagd het geleerde direct in uw dagelijkse praktijk toe te passen.

  • Opzet collegereeks

    De collegereeks bestaat uit 6 verschillende colleges. De colleges starten om 15.30 uur en eindigen omstreeks 19.00 uur. Vanaf 15.00 bent u welkom voor de ontvangst met koffie/thee. Tijdens het college is er een korte pauze waarin u een lichte maaltijd krijgt aangeboden.

    In verband met de maatregelen van het RIVM en de beperkte beschikbaarheid van geschikte ruimtes op de universiteit kan het voorkomen dat u deels colleges op de universiteit en deels online volgt.

Partners

Beheer