Doorgaan naar artikel

Evian drukt zwaar op omzet Danone

Foto: ANP

Foto: ANP

Danone heeft in het derde kwartaal de vergelijkbare omzet met 2,5% zien dalen naar € 5,821 miljard.

Dat is geheel te wijten aan Evian-flessenwater waarvan door de sluiting van de horeca en het thuiswerken 13,5% minder werd verkocht. Bij zuivel en sojaproducten nam de omzet juist met 3,7% toe naar € 3,1 miljard. Verder liepen de verkopen van baby- en andere speciale voeding met 5,7% terug. In China daalden de verkopen via buitenlandse kanalen met 60% door reisverboden en grenssluitingen.

Babyvoeding via e-commerce

Aan de andere kant nam de afzet van babyvoeding via e-commerce voor de hele groep wel weer met 40% toe. Voor zijn hele productengamma zag Danone vergeleken met het voorafgaande kwartaal een verbetering in Europa en Noord-Amerika hoewel de omzet nog altijd lager uitkwam dan vorig jaar.

“De resultaten weerspiegelen hoeveel corona en de daarmee gepaard gaande gezondheidsmaatregelen, grenssluitingen, onzekerheid in het consumentensentiment en structurele veranderingen onze business treffen”, zegt topman Emmanuel Faber. Ondanks de onzekerheid door de coronacrisis, voorspelt Danone voor het hele jaar nu wel een terugkeer naar een operationele marge van 14%.

Reorganisatie bij Danone

In het kader van de herstructurering gaat de Franse onderneming een platform en het merk Vega in Argentinië met een totale omzet van € 500 miljoen verkopen. Ook gaat de reorganisatie met nieuwe afdelingen en directeuren onverminderd door. Financieel directeur Cécile Cabanes, die zestien jaar bij Danone werkt, vertrekt op eigen initiatief en wordt vervangen door de huidige financiele topman van Evian Jurgen Esser.

Snel delen

Image
Ruud Peijs

Freelance redacteur

Misset Uitgeverij B.V. Auteursrecht voorbehouden

Algemene voorwaarden Privacy Cookies

Beheer
WP Admin