Extra inkomsten met zuivelconcepten

02-06 | |
Willem Veldman
Afbeelding: Canva en Dierenbescherming
Afbeelding: Canva en Dierenbescherming

Het Beter Leven-keurmerk voor zuivel groeit mondjesmaat.

Na de aankondiging van Jumbo om het dagverse assortiment met keurmerk uit te breiden, volgt vanaf september dit jaar Lidl met kaas. Straks leveren in totaal 27 melkveebedrijven melk voor zuivelproducten met Beter Leven-keurmerk. Daar kun je, met het totaal aantal melkveehouders in Nederland in het achterhoofd, kleinerend over doen. Daar gaan we de sector niet mee redden, is een logische gedachte. Tegelijk is het niet het enige en waarschijnlijk ook niet het laatste ‘duurzame’ zuivelconcept dat in de markt is gezet.

Feit is dat met alle verschillende zuivelconcepten als Beter voor koe, natuur en boer, PlanetProof en Caring Dairy inmiddels flink wat extra inkomsten worden gegenereerd, zowel voor de zuivelondernemingen als de individueel deelnemende melkveehouders. De kracht van het Beter Leven-keurmerk mag niet worden onderschat. Kijk alleen maar naar de succesvolle ontwikkelingen van het keurmerk in de vleessector.

Extra inkomsten met keurmerk

Goed teken is ook dat je de deelnemende melkveehouders niet hoort klagen. Jumbo betaalt de leveranciers van melk met Beter Leven-keurmerk 1 ster een plus van 4,5 cent per kilo melk bovenop de weidepremie. Ook Lidl betaalt extra voor de geleverde melk, bovenop de meerprijs die zij al ontvangen voor hun biologische melk. Hoeveel wil de supermarktketen niet kwijt, maar je mag aannemen dat dit niet minder is dan voor melk met 1 ster. Lidl geeft daarbij aan dat het gaat om een samenwerking van meerdere jaren. Dat biedt zekerheid bij investeringen.

Duidelijk is dat de verschillende concepten melkveehouders opties bieden om extra inkomsten te genereren. Als je wil, sluit je aan en anders niet. Natuurlijk zal het niet elke melkveehouder passen, maar de vele concepten bieden melkveehouders een verscheidenheid aan keuzes. Daar mag je als sector blij mee zijn.



Beheer