Skip to content

F&A Next: groei alternatieve eiwitten zit in opschalen en hogere productkwaliteit

Voor de groei van alternatieve eiwitten zijn efficiënte opschaling van de keten en producten van hogere kwaliteit nodig.

groei alternatieve eiwitten premium

Jord Science wint de Feike Sijbesma Sustainable Innovation Award 2024. Foto: F&A Next

Voor de groei van alternatieve eiwitten zijn efficiënte opschaling van de keten en producten van hogere kwaliteit nodig. Tijdens het event F&A Next gaat het om kennisdeling over productontwikkeling, investeringen ophalen en samenwerkingen aangaan binnen de keten.

Nadat de groei in vleesvervangers een plateau bereikte en het investeringsklimaat verslechterde in 2022 begon de zoektocht naar een nieuw vliegwiel voor alternatieve eiwitten. En, zoals onderzoeksjournalist Jeroen Smit zegt tijdens zijn openingspresentatie op F&A Next, is er meer moed nodig om dat vliegwiel een zwengel te geven. “CEO’s van grote voedselbedrijven zijn getraind om elke dag veel beslissingen te nemen, maar niet getraind om keuzes te maken.” Ze zijn CEO geworden, stelt Smit, omdat ze excellerende schapen waren. Ze acteren binnen de wensen van de kudde. Radicale keuzes maken, omdat het aansluit op authentieke zorgen over wat er misgaat in het voedselsysteem, is volgens Smit nu nodig.

Start-ups als logische partner

Smit ziet start-ups als de logische partner om die group think binnen grote bedrijven te doorbreken. Tien start-ups van over de hele wereld waren genomineerd voor de Feike Sijbesma Sustainable Innovation Award 2024, waaronder een paar welbekende ontwikkelaars van alternatieve eiwitten, zoals Rival Foods. Uiteindelijk wint Jord BioScience de prijs en het geldbedrag van € 25.000. De start-up verzamelt kennis en ontwikkelt microben voor betere biologicals, combinaties van micro-organismen die de plant voeden, beschermen en stimuleren tijdens de teelt.

Opschalen naar een bedrijf dat zwarte cijfers draait, kost tijd en langdurige investeringen en juist die langetermijnvisie ontbrak in 2022 onder investeerders. Consultancybureau McKinsey verklaart het verslechterde investeringsklimaat in een sessie over opschalen en investeren. Inflatie en hoge rentepercentages zorgt in 2022 dat investeerders hun focus op hun bestaande portfolio houden. Tegelijkertijd limiteert de hoge rentepercentages de kredietruimte van start-ups. Door de beperkte financiële ruimte is creativiteit en samenwerking binnen de keten nodig om toch meer volume te maken.

We slagen in opschalen door een focus op toegang tot een markt waar consumenten bereid zijn de meerprijs te betalen voor ons product

Vivici, een producent van wei-eiwit met behulp van precisiefermentatie, kon opschalen door een goede marktsegmentatie. “Start-ups onderschatten vaak het belang van goede segmentatie”, zegt Stephan van Sint Fiet, CEO van Vivici. “We slagen in opschalen door een focus op toegang tot een markt waar consumenten bereid zijn de meerprijs te betalen voor ons product. In ons geval de markt voor sportvoeding in de Verenigde Staten.” Volgens Van Sint Fiet ligt de nadruk bij start-ups te veel op meteen de kosten omlaag brengen. Door eerst afzet binnen te halen, kunnen de kosten daarna verlaagd worden.

Lees ook: Vivici gaat melkeiwit uit precisiefermentatie verkopen in de VS

Samenwerken voor opschalen

Een samenwerking tussen een groot bedrijf en een start-up kan voor beide partijen een doorbraak betekenen met minimale investering. Archer Daniel Midlands (ADM) staat vooral bekend als één van de grootste grondstofhandelaren in de wereld, maar is ook het grootste fermentatiebedrijf in Noord-Amerika. De vergisters van ADM zijn niet altijd operationeel. Dat biedt kansen aan start-ups die producten maken met precisiefementatie of kweekvlees om opgeschaald te produceren. ADM verhuurt de vergisters en vraagt daarbij een klein deel van de marge van het verkochte product.

Voor de nieuwste ontwikkeling in plantaardige alternatieven wordt vol ingezet op smaak en gezondheid, al dan niet in samenwerkingen tussen grote spelers en start-ups. Upfield, grote producent van plantaardige oliën en smeersels, gaat strategische samenwerkingen aan met start-ups voor nieuwe producten van hoge kwaliteit. Het grote bedrijf helpt met opschalen en kan zo de prijs verlagen. “Start-ups helpen ons met ontwikkeling van betere smaak en textuur, maar prijs is net zo belangrijk.”

Lees ook: Agrifirm: via samenwerkingen de eiwittransitie tot een succes maken

Upstream foods is een start-up die door middel van precisiefermentatie vet maakt geschikt voor visvervangers, omdat in het vet de smaak zit. “Een hele verbetering ten opzichte van de ongezonde visvervangers die nu op de markt zijn”, zegt Kianti Figler, oprichter van Upstream Foods. Het huidige aanbod is droog, weinig smaakvol en ongezond volgens Figler. Door beter vet, zowel in smaak als nutritionele waarde, kunnen deze tekortkomingen opgelost worden.

Europa is een lastige markt

In opschaling en markttoegang is in Europa een omweg nodig om voor humane consumptie te produceren. Upfield hekelt de moeizame procedures en strenge wetgeving, zoals de Novel food-wetgeving en de wetgeving voor genetische modificatie. Dat benadeelt verdere groei in Europa. Veel start-ups kiezen, net als Vivici, voor een eerste productlancering in de Verenigde Staten. MicroHarvest, een producent van producten op basis van bacteriën, neemt een welbekende alternatieve route. Het eerste product is een alternatief voor vismeel voor gebruik in de aquacultuur. Daarmee schaalt MicroHarvest op en kan daarna de consumentenmarkt op.

Snel delen

Misset Uitgeverij B.V. Auteursrecht voorbehouden

Algemene voorwaarden Privacy Cookies

Beheer
WP Admin