Doorgaan naar artikel

Familiebedrijf Tönnies slaat nieuwe wegen in

Al sinds begin dit jaar gaan er geruchten dat Tönnies te koop staat.

Geüpdatet op:
Bedrijven
Achtergrond
Het bedrijvencomplex van Tönnies in Rheda-Wiedenbrück in de Duitse deelstaat Noordrijn-Westfalen. Het bedrijf begon in 1971 als plaatselijke slagerij met eigen slachtplaats. Foto: Tönnies premium

Het bedrijvencomplex van Tönnies in Rheda-Wiedenbrück in de Duitse deelstaat Noordrijn-Westfalen. Het bedrijf begon in 1971 als plaatselijke slagerij met eigen slachtplaats. Foto: Tönnies

Het dit jaar vijftig wordende Duitse vleesconcern Tönnies groeide sinds 1971 uit van plaatselijke slagerij met eigen slachtplaats tot de leidende speler in zijn bedrijfstak in Duitsland. Nu gonzen er geruchten dat het familiebedrijf zal worden verkocht.

Al sinds begin dit jaar gaan er geruchten dat Duitslands grootste vleesbedrijf, Tönnies, te koop staat. Tegelijkertijd is 2021 het jaar dat het familiebedrijf zijn gouden jubileum viert. In 1971 was voor de broers Bernd en Clemens Tönnies de ouderlijke slagerij met eigen slachtplaats in de Westfaalse provincie het uitgangspunt voor een opmerkelijke opmars. In de afgelopen halve eeuw groeide het bedrijf uit tot een internationaal opererende levensmiddelenfabrikant met de focus op vlees en vleeswaren. Dat gebeurde voor een groot deel onder het bewind van Clemens Tönnies. Broer Bernd stierf namelijk al 1994.

Tönnies maakt podcasts

Clemens Tönnies’ zoon en mede-aandeelhouder Maximilian Tönnies overdenken samen heden, verleden en de toekomst van het bedrijf in een serie gesprekken die voor het brede publiek online toegankelijk zijn gemaakt met podcasts. Dat is op zijn minst origineel voor een concern dat nog niet zo heel lang geleden de publiciteit het liefst zo veel mogelijk uit de weg ging en dat als familiebedrijf ook relatief makkelijk kon doen. Makkelijker in ieder geval dan beursgenoteerde vleesbedrijven en coöperatieve concerns.

Mogelijke kopers voor Tönnies

Die tijd heeft Tönnies achter zich gelaten. Het concern stelt zich inmiddels aanzienlijk communicatiever op dan vroeger. Kenmerkend is ook dat de podcastserie draait onder de leus ‘Neue Zeit. Neue Wege’. Of dat ook betekent dat het familiebedrijf inderdaad van de hand wordt gedaan, blijft vooralsnog ongewis, want daarover wenst het ondernemersduo niets te zeggen. Mogelijke kopers zijn niet de eerste de beste bedrijven. Genoemd wordt onder meer wereldvleesmarktleider JBS, dat met een omzet van € 43 miljard nog een paar maatjes groter is dan Tönnies. Hier bedroeg de omzet het afgelopen jaar ruim € 7 miljard.

Conflict over de zeggenschap

Als oorzaak van de geruchtenstroom over de verkoop van het concern zien de waarnemers de onenigheid tussen de oudgediende concernleider Clemens Tönnies en mede-aandeelhouder Robert Tönnies, de zoon van wijlen Bernd Tönnies die een belang van 50% heeft in het bedrijf.

In 2017 werd een slepend, tot bij de rechter uitgevochten, conflict over de zeggenschap in het bedrijf formeel bijgelegd. In 2019 is het volgens diverse Duitse bronnen echter opnieuw opgelaaid. Neef Robert zou af willen van het gezamenlijke eigendom. Dat zou kunnen via verkoop van het hele bedrijf. Een verkoop van een deel van het bedrijf zou het mogelijk maken om één van de strijdende partijen uit te kopen.

Aandacht voor welzijn van het dier

Nieuwe tijd en nieuwe wegen betekenen voor vader en zoon Tönnies dat nagedacht wordt over de toekomst van vlees als bron van voeding. Open wordt gesproken over de ethische kanten van het slachten en eten van dieren. De conclusie van het duo is dat dit aanvaardbaar is en aanvaardbaar moet blijven. Meer aandacht voor het welzijn van het dier is daarvoor de sleutel. De kernbedrijvigheid van Tönnies blijft daarom de productie van vlees. Van plantaardige alternatieven voor vlees is het bedrijf echter niet meer afkerig. Tönnies lift al geruime tijd mee op de groeiende markt voor het plantaardige eiwitrijke segment. Vader Clemens (64) was daar eerst niet zo voor, maar zoon Maximilian zegt er altijd in te hebben geloofd en noemde de plantaardige producten een ‘onafhankelijk marktsegment en een uitstekende aanvulling in het pakket producten’.

Snel delen

Image
Wim Verseput

Freelance redacteur

Misset Uitgeverij B.V. Auteursrecht voorbehouden

Algemene voorwaarden Privacy Cookies

Beheer
WP Admin