Familienaam cruciaal voor familiebedrijven

22-09-2020 | |
Veevoerbedrijf De Heus staat in de top 10 van de grootste familiebedrijven in Nederland die meer dan 100 jaar oud zijn. - Foto: Ronald Hissink
Veevoerbedrijf De Heus staat in de top 10 van de grootste familiebedrijven in Nederland die meer dan 100 jaar oud zijn. - Foto: Ronald Hissink

Oudere familiebedrijven doen het gemiddeld beter wanneer de bedrijfsnaam gelijkstaat aan de familienaam.

Dat blijkt uit onderzoek van Rabobank, Erasmus Centre for Family Business en BDO Accountants & Adviseurs. Als voorbeeld van dergelijke bedrijfsnamen noemen de onderzoekers De Heus en Heineken in het rapport. “Bedrijven die de naam van de oprichtersfamilie dragen, blijken gemiddeld beter te presteren dan oude familiebedrijven met een andere naam”, zo staat in het rapport.

Vitaal blijven na derde generatie

Er werd onderzoek gedaan naar hoe ‘oude’ familiebedrijven ook na de derde generatie vitaal kunnen blijven. Oudere familiebedrijven zijn over het algemeen kwetsbaar: ze groeien langzamer, innoveren minder en passen zich minder snel aan dan jongere bedrijven. Er zijn echter ook bedrijven die wel vitaal blijven, zo stellen de onderzoekers, en dat komt door een aantal factoren. Ten eerste zorgen deze bedrijven voor een tijdige overstap naar een externe CEO. Tegelijkertijd blijft de familie wel betrokken en actief in het management of toezicht. Juist zeer oude familiebedrijven zijn gebaat bij een CEO van buitenaf. Familiebedrijven vanaf de derde generatie die worden geleid door een externe CEO, laten significant meer groei in omzet en activa zien dan vergelijkbare bedrijven waar een familielid aan het roer staat.

Samenwerking tussen generaties

Ook zijn bij de succesvolle bedrijven de immateriële activa, waaronder de familienaam, de belangrijke assets. Daarnaast voeren de bedrijven geen radicale veranderingen door in het bedrijfsmodel, maar veranderen ze aanhoudend en ‘evolutionair’. Ten slotte zorgen ze voor een goede balans en samenwerking tussen verschillende generaties aan de top.

In de top 10 grootste in Nederland gevestigde familiebedrijven van ten minste 100 jaar oud staat handelsbedrijf Louis Dreyfus op 1 met een omzet van € 38,7 miljard, zo blijkt uit het rapport. Op nummer 2 staat Heineken met € 23,1 miljard omzet. Ook veevoerbedrijf De Heus (€ 2,8 miljard) en zuivelbedrijf Royal A-ware (€ 1,34 miljard) staan in de top 10 op respectievelijk plek 7 en 9.

Kloosterman


Beheer