FarmTrade als een speer naar 4.000 gebruikers

14-04 | |
Bart Keizers, oprichter van FarmTrade: "Wij zijn zelf geen partij in de handel."
Bart Keizers, oprichter van FarmTrade: "Wij zijn zelf geen partij in de handel."

Nog geen 1,5 jaar na de oprichting heeft FarmTrade bijna 4.000 agrarische gebruikers. Dat is ongeveer de helft van de doelgroep. “Onze functie is puur het in contact brengen van mensen. Wij zijn geen handelspartner.”

“We hebben een verbindingsplatform voor snel vraag en aanbod in de agrarische sector”, zegt eigenaar Bart Keizers (27), ondernemend boerenzoon uit Emmeloord. Ook grote handelsbedrijven zoals Waterman Onions stappen de laatste maanden in. “In februari vroegen zij een paar honderd ton uien. Daar is veel op gereageerd.” Keizers merkt dat het platform steeds breder wordt.

‘Open en transparant’

Of het verstandig is dat er tweedehands uitgangsmateriaal op wordt aangeboden, zoals uienzaad? Immers, wat als de kiemkracht onvoldoende blijkt? “We hebben er bewust voor gekozen een platform te zijn waar niemand iets anoniem kan plaatsen”, reageert Keizers. “Het is open en transparant. Aanmelden gebeurt met naam en toenaam, in de vorm van bedrijfsnaam. Dus is iedereen te herleiden. Als ik denk dat een advertentie niet aan de haak is, gooi ik het eraf. FarmTrade faciliteert alleen het contact, we zijn geen partij in de handel. Het is dus eigenlijk niet anders dan wanneer mensen elkaar bellen en iets van elkaar overnemen. Alleen heb je bij ons veel meer keuze uit die mensen.”

FarmTrade faciliteert alleen het contact, we zijn geen partij in de handel

Producthandel is het meest populair op de website; pootgoed, aardappelen, ui en peen bijvoorbeeld. Op de tweede plek staat de machinehandel – trekkers en andere agrarische apparatuur- en een derde voornaam onderdeel is verhandelbare zaken als betalingsrechten, bietenquotum en foerage.

Shop op het platform

Sinds dit seizoen is een shop op het platform ingericht waar elk bedrijf producten kan aanbieden, zoals – nieuw – uienzaad door de grote aanbieders in de sector. Hoewel die verbreding dus duidelijk plaatsvindt, houdt Keizers goed in de gaten dat het blijft bij agrarische zaken. Dus geen varianten op boer zoekt vrouw en een activiteiten buiten de sector.

“Een grasmaaier hoort in mijn ogen op Marktplaats thuis, niet bij ons”, schetst Keizers, die de snelle groei uitdagend vindt. “Je moet goed oppassen dat het allemaal goed verloopt, juist omdat het gratis is. Dat mensen net dubbel adverteren of reclame maken op ons platform. Ook komen wel eens meldingen binnen van onrechtmatigheden, iets dat illegaal wordt aangeboden. Daar zijn we best druk mee, ik met een los team dat bestaat uit een app-bouwer, marketingexpert en advertentiedeskundige. Het moet een degelijk, betrouwbaar platform zijn. Daarom groeien we ook zo ontzettend hard, in een constante lijn.”

Helft doelgroep bereikt

Keizers denkt dat de helft van de pool waarin ze vissen inmiddels geregistreerd is. FarmTrade richt zich vooral op de jongere doelgroep. Voor adverteerders is dat ook een interessante groep ondernemers. Daar is het toekomstige verdienmodel ook op gestoeld. “Sinds de start eind 2019 hebben we vooral gewerkt aan bekendheid genereren. Dat is goed gelukt. Komend jaar gaan we ons verder richten op adverteerders en advertentievormen zoals video. We hebben al een paar goede klanten. Het begint te lopen. Dan kunnen we als bedrijf geld verdienen, want commissie kun je natuurlijk niet vragen als je geen handelspartij bent.”

Keizers benadrukt nog eens de noodzaak om snel zaken te doen op FarmTrade. “Een kwart moet binnen twee dagen verkocht zijn en nog eens 20 tot 30% binnen vijf dagen. Na 28 dagen verdwijnt je bericht. Die periode wil ik nog korter maken. Contact maak je door te bellen of via Whatsapp. Snelle handel, daar staan we voor. Direct contact en door met je werk. Dat is de agrarische handel van de toekomst.”

Vos
Petra Vos Redacteur
Meer over



Beheer