Filiaalhouder: ‘Supermarkt cruciaal voor streekproducent’

Tien filiaalhouders van Jumbo, Plus en Spar uit Deventer en omgeving werken samen met boeren uit de regio. Streekproducten komen in november in de schappen te liggen. Gangmaker is Hans Kok, eigenaar van de Jumbo-supermarkt in de Deventer wijk Colmschate. Hij is op zoek naar meer boeren én meer supermarkten die aanhaken.

In november gaat het gebeuren, het enthousiasme onder de betrokkenen is groot. Tien supermarkten in Deventer en omgeving en – tot op dit moment – zes boeren en tuinders hebben elkaar afgelopen jaar in de armen gesloten. Ze hebben ideeën uitgewisseld, allerlei merknamen zijn de revue gepasseerd, er is nagedacht over verbreding van het assortiment en stevig gediscussieerd over de financiële verdeelsleutel.

Supermarkten en boeren zijn het eens geworden en eigenlijk kostte dat helemaal niet veel moeite. Want allemaal willen ze hetzelfde: boerenproducten in de schappen van de supermarkten in de eigen regio.

Agrarische producten onder eigen merknaam in winkels

Het zestal boeren gaat hun agrarische producten onder eigen merknaam leveren aan de supermarkten uit het collectief. Gangmaker is Hans Kok, eigenaar van de Jumbo-supermarkt in de Deventer wijk Colmschate. Nee, hij verklapt de merknaam nog niet. Dat gebeurt tijdens de feestelijke lancering in november. Wacht u maar rustig af, zegt hij met een glimlach.

Kok (55) is een echte supermarktman. Zijn vader was melkboer, zelf stond hij als 15-jarige schooljongen al schappen te vullen bij Albert Heijn. Hij zat op de landbouwschool en is in het bezit van melkdiploma en trekkerrijbewijs. Daar heeft hij trouwens nooit wat mee gedaan, want de supermarkt trok. Hoogtepunt in zijn carrière: de overname in 2008 van de Jumbo-supermarkt in de wijk waar hij met zijn gezin al heel lang woont, Colmschate.

Als je kiest voor kleinschalig en een leuk gesprek met je klanten, kies dan vooral voor huisverkoop

Kok weet zich de bijeenkomst nog goed te herinneren. Een paar jaar geleden werd hij uitgenodigd door een paar boeren om te praten over de marketing van streekproducten. Zijn kernboodschap toen: zoek contact met de supermarkten. Kwestie van de kracht van de grote getallen.

“Hier in mijn eigen filiaal komen jaarlijks een miljoen klanten over de vloer. Als je kiest voor kleinschalig en een leuk gesprek met je klanten, kies dan vooral voor huisverkoop. Mij best. Maar wie economisch redeneert, kan beter in zee gaan met franchise-filiaalhouders zoals ik.”

Eerder dit jaar belde het groepje boeren hem weer. Ze vroegen of hij mee wilde denken over verkoop van boerenproducten in supermarkten. En toen ging het snel. Binnen een dag had Kok tien filiaalhouders van Jumbo, Plus en Spar bereid gevonden om mee te doen. Zes boeren en tuinders zijn aangehaakt.

Niet alle producenten kunnen of willen investeren

Het collectief zet in op deelname van supermarkten in Apeldoorn en Zutphen, en vooral van meer boeren en tuinders. “In het assortiment hebben we nu een aantal zuivelproducten, groenten, varkens- en rundvlees en fruit. Voor alle betrokken partijen is uit financieel oogpunt beter als het assortiment verder wordt verbreed.”

Dat is direct ook een van de grootste hobbels, zegt Kok. “We zijn met meerdere leveranciers in gesprek geweest. Laat duidelijk zijn: als het gaat om kwaliteit en voedselveiligheid mag er geen enkele twijfel zijn. Supermarkten stellen logischerwijs eisen aan de bedrijfsvoering, hygiëne, logistiek en etikettering. Het blijkt voor sommige ondernemers lastig om aan die eisen te voldoen. Niet iedereen wil of kan de investeringen doen die nodig zijn. Maar ik weet zeker dat we meer producenten vinden die aan ons concept willen en kunnen meedoen. We gaan ons areaal daarvoor uitbreiden naar de Achterhoek en de Veluwe.”

Hoe meer producten we verkopen, hoe lager de logistieke kosten, hoe hoger de prijs voor de boer

Over de meerprijs die de deelnemende leveranciers ontvangen, wil Kok niet veel zeggen. “Daarover hebben we een verdeelsleutel afgesproken, waar iedereen mee kan leven. Wat de boeren extra overhouden ten opzichte van de gangbare marktprijs is sterk afhankelijk van de logistieke kosten. Daarvoor geldt de simpele redenering: hoe meer producten we verkopen, hoe lager de logistieke kosten, hoe hoger de prijs voor de boer.”

Een hogere prijs in het schap voor een product uit de eigen regio vindt hij logisch. “Verser, smakelijker en geleverd door boeren uit je eigen buurt. Daar wil de consument best meer voor betalen. Maar er is natuurlijk een grens. Mijn klanten gaan niet twee keer zoveel betalen voor een lokale bloemkool.”

2/3 artikelen over | Registreer om meer artikelen te lezen.