Flitsbezorger Gorillas zoekt merken voor lokaal assortiment

03-06 | |
Een darkstore van Gorillas in Amsterdam. - Foto: ANP
Een darkstore van Gorillas in Amsterdam. - Foto: ANP

Flitsbezorger Gorillas roept lokale merken en bedrijven op zich te melden om zo het assortiment van lokale producten uit te breiden.

De flitsbezorger is op zoek naar nieuwe merken in negen landen waar het bedrijf actief is, meldt Gorillas op LinkedIn. Bedrijven kunnen zich inschrijven bij Gorillas en zo mogelijk een plek krijgen op het platform. In het bijzonder vraagt het bedrijf naar bakkerijen, merken met unieke dranken, snoepgoed en ook niet-voedingsmiddelen zijn welkom, volgens de flitsbezorger.

Samenwerking met lokale merken

Gorillas hecht veel waarde aan samenwerkingen met lokale merken en boeren. In de app is een aparte categorie voor producten uit de omgeving. Het van origine Duitse bedrijf zegt een korte leveringsketen te verkiezen vanwege de versheid van producten en om lokale gemeenschappen te ondersteunen. Het heeft samenwerkingen met lokale merken in zijn kernwaarde opgenomen. In iedere stad waar het bedrijf actief is, heeft het dan ook een uniek assortiment. Gorillas had al een samenwerking met Local2Local en Eurest voor het leveren van streekproducten op de Amsterdamse Zuidas.

Problemen voor flitsers

Met de lokale producten probeert Gorillas zich te onderscheiden van andere flitsbezorgers, zoals Flink, Getir en Zapp. Dit is onderdeel van de strategie om de grootste flitsbezorger van Nederland te worden, die ‘titel’ wordt toeschreven aan Flink. Toch trappen flitsbezorgers nu flink op de rem, na een periode van ongekende expansiedrift en grote verliezen. Alle bezorgers ontslaan werknemers en kiezen voor minder afzetmarkten.

Buurtbewoners klagen veel over overlast van de darkstores van Flitsbezorgers (opslaglocaties waar de fietskoeriers de bestellingen ophalen en die geheel zijn afgeplakt). Gemeentes nemen daarom steeds vaker maatregelen om de ophaallocaties te weren.

Hilhorst
Alieke Hilhorst Redacteur


Beheer