Focus op waar je invloed op hebt

15-12-2021 | |
Schoonvelde
Henk Schoonvelde Melkveehouder
De gemiddelde Nederlandse koe geeft zo'n 9.000 kilo melk, terwijl er bedrijven zijn die tegen kostprijzen van 30 cent per liter melk 12.000 kilo meetmelk of meer produceren. - Foto: Roel Dijkstra
De gemiddelde Nederlandse koe geeft zo'n 9.000 kilo melk, terwijl er bedrijven zijn die tegen kostprijzen van 30 cent per liter melk 12.000 kilo meetmelk of meer produceren. - Foto: Roel Dijkstra

Met het schrijven van deze voor mij laatste column van 2021 is er op Schiphol een ludieke actie gaande van collega-agrariërs.

Goed getimed, in Den Haag worden vandaag (maandag, red.) de laatste onderhandelingen afgerond voor een nieuw kabinet. Net als veel collega-boeren maak ik mij zorgen, maar soms ook gewoon druk over het feit dat er zo gemakkelijk wordt geoordeeld en veroordeeld over onze sector.

Gevaar is wel dat binnen al die politieke discussies je je als boer laat afleiden van waar het op je bedrijf echt over gaat. Als ondernemer zul je er toch voor moeten zorgen dat er resultaat op je bedrijf wordt behaald en dat het financieel vliegwiel flink draait. Uiteraard, je werk moet voldoening geven en wat maatschappelijke waardering is ook nooit verkeerd. Maar zonder resultaat droogt op termijn de financieringsruimte op en wordt een eventuele overname onmogelijk.

Meer focus op resultaat

Toch denk ik dat veel bedrijven, met name in de melkveehouderij, met meer focus op resultaat nog flinke stappen kunnen maken in de winstgevendheid. De Universiteit van Wisconsin publiceerde onlangs een staatje waarin uiteen werd gezet hoe enorm groot het verschil in resultaat is tussen melkveebedrijven. Voor bedrijven tussen de 100 en 200 koeien zat er tussen de bovenste en onderste 40% bedrijven gemiddeld $ 156.000 verschil in resultaat.

Het grote verschil zit hem vooral in de kosten en kilo’s melk, die hebben veel meer invloed dan de laatste cent melkgeld. Een hogere productie per koe tegen 38% lagere kosten per kilo melk slingert het vliegwiel op dergelijke bedrijven aan. Uiteindelijk blijft er op de betere 40% bedrijven 62% meer resultaat over.

Motor melkveebedrijf efficiënter laten draaien

Ik denk dat ook voor veel Nederlandse bedrijven nog kansen liggen. De gemiddelde Nederlandse koe geeft maar een 9.000 kilo melk, terwijl er bedrijven zijn die tegen kostprijzen van 30 cent per liter melk 12.000 kilo meetmelk of meer produceren.

Nu heeft ieder melkveebedrijf uiteraard haar eigen dynamiek, maar voor 80% van de melkveebedrijven ligt denk ik de grootste kans om de motor van het melkveebedrijf efficiënter en harder te laten draaien. Eerst focus hierop en dan pas uit liefhebberij misschien een melkkraampje aan de weg of kinderfeestje in hooischuur.

Tien voor twaalf

Wanneer we naar de cijfers van European Dairy Farmers kijken, zien we dat het economisch tien voor twaalf is voor de Nederlandse melkveehouderij. Te hoge kosten gedeeld door te weinig liters melk. Er is gemiddeld nog veel onbenut potentieel; de koeien en de grond. Misschien eens een mooie overdenking voor tijdens de feestdagen, in plaats van je te ergeren aan de politiek waar je amper grip op hebt. Hoe gaat u in 2022 het vliegwiel op uw bedrijf een slinger in de goede richting geven?

Meer informatie over voorschotmelkprijzen van diverse zuivelbedrijven vind je op FoodAgribusiness.nl/markt



Beheer