Doorgaan naar artikel

Fonterra boekt fors meer winst

Fonterra is boekjaar 2022-’23 sterk begonnen. Het bedrijfsresultaat (Ebit) over het eerste kwartaal (eindigend 31 oktober) is met 94% gestegen naar omgerekend € 224 miljoen.

Foto: Fonterra premium

Foto: Fonterra

Fonterra is boekjaar 2022-’23 sterk begonnen. Het bedrijfsresultaat (Ebit) over het eerste kwartaal (eindigend 31 oktober) is met 94% gestegen naar omgerekend € 224 miljoen. De nettowinst ging met 84% omhoog naar € 130 miljoen.

De Nieuw-Zeelandse zuivelonderneming gaat nu uit van een winst per aandeel tussen 30 en 43 cent, waar dat eerder tussen de 27 en 37 cent lag. Voor wat betreft de voorschotmelkprijs dit seizoen gaat Fonterra uit van een bedrag rond de 41,5 cent per kilo melk (bij 4,4% vet en 3,2% eiwit).

Productie in Europa daalt

CEO Miles Hurrell toont zich tevreden gezien de huidige wereldwijde werkomgeving. Zowel Fonterra als de leden-melkveebedrijven blijven impact voelen van geopolitieke en macro-economische gebeurtenissen, met hogere kosten tot gevolg. De Fonterra-topman geeft aan dat de melkaanvoer wereldwijd uit de belangrijkste exportregio’s afgelopen twaalf maanden is gedaald. De productie in Europa en Australië blijft dalen, terwijl de melkaanvoer in de Verenigde Staten de afgelopen maanden licht is verbeterd. In Nieuw-Zeeland lag de melkaanvoer eind november 2,9% lager. Verder meldt hij dat de vraag naar vollemelkpoeder vanuit China wat is afgenomen. De vraag vanuit andere regio’s is wel toegenomen, wat de daling van de vraag vanuit China deels heeft gecompenseerd.

De sterk verbeterde resultaten hangen volgens het zuivelconcern samen met de prestaties in zuivelingrediënten en dan met name in de caseïne- en caseïnaatproducten die worden gebruikt in medische voeding. Ook de prestaties in het foodservice-kanaal verbeterden ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. Wel zet de hoge melkprijs de marges zowel in foodservice als wat betreft consumentenproducten flink onder druk. Het is Fonterra gelukt aan het eind van vorig seizoen opgebouwde voorraden af te bouwen. “Zoals gepland is het voorraadvolume weer op het normale niveau”, aldus Hurrell. Een lagere melkaanvoer aan het begin van het seizoen heeft hierbij geholpen. Het verkoopvolume nam ten opzichte van hetzelfde kwartaal een jaar eerder met 74.000 ton toe naar 875.000 ton product.

Positief over zuivel

Wat betreft de toekomst is Hurrell positief over de langetermijnvooruitzichten voor zuivel. Ondanks wereldwijde onzekerheid en inflatoire druk blijven de fundamenten voor zuivel volgens hem positief. Ook wat betreft uitvoering van de eigen strategie richting 2030 – met een sterke focus op het tot waarde brengen van Nieuw-Zeelandse melk – ligt de zuivelonderneming op koers. Zo is er onder meer overeenstemming bereikt over de verkoop van de Chileense activiteiten.

Snel delen

Misset Uitgeverij B.V. Auteursrecht voorbehouden

Algemene voorwaarden Privacy Cookies

Beheer
WP Admin