Doorgaan naar artikel

Fonterra ziet winst met 50% stijgen

Fonterra heeft de winst over het eerste halfjaar (eindigend 31 januari) zien stijgen met 50% naar omgerekend € 318 miljoen.

Miles Hurrel , CEO bij Fonterra: “Onze binnenlandse consumentenactiviteiten staan al enige tijd onder margedruk en verbeteren niet zo snel als gepland.” - Foto: Fonterra premium

Miles Hurrel , CEO bij Fonterra: “Onze binnenlandse consumentenactiviteiten staan al enige tijd onder margedruk en verbeteren niet zo snel als gepland.” - Foto: Fonterra

Fonterra heeft de winst over het eerste halfjaar (eindigend 31 januari) zien stijgen met 50% naar omgerekend € 318 miljoen. Dit als gevolg van grotere marges op eiwitproducten en kaas.

De omzet steeg met 23% naar € 7,7 miljard en het bedrijfsresultaat (ebit) nam toe met 55% naar € 547 miljoen. De Nieuw-Zeelandse zuivelgigant kondigde aan in oktober dit jaar € 466 miljoen aan de aandeelhouders te willen uitkeren uit de verkoop van de activiteiten in Chili (Soprole).

Afgelopen maand verlaagde Fonterra zijn melkprijsverwachting met omgerekend zo’n 2 cent per kilo melk. Dit als gevolg van lagere melkpoederprijzen, die voor een belangrijk deel de melkprijs van Fonterra bepalen. Wel verwacht de zuivelonderneming dit seizoen meer dividend uit te keren als gevolg van hoge eiwitprijzen.

Melkprijs op peil houden

Vanwege dalende prijzen van vollemelkpoeder werd meer melk verwerkt tot mageremelkpoeder en room. Dit om de melkprijs op een hoger niveau te houden. Ook ging meer melk richting kaas en eiwitproducten, om van de gunstige marges op deze producten te profiteren. Dit is terug te zien in het bedrijfsresultaat (ebit) van de divisie Ingredients. Dat nam toe met 118% naar € 531 miljoen.

Wat betreft de volumes is opvallend dat de afzet van product op de wereldmarkt met 18% is toegenomen terwijl de afzet naar China met 20% is afgenomen. China importeerde minder vollemelkpoeder. In totaal werd in de eerste helft van het seizoen door Fonterra 1.994.000 ton product verkocht, dat is 4% meer dan in dezelfde periode een jaar eerder. Dit als gevolg van de verkoop van afgelopen jaar opgebouwde voorraden.

Margedruk op merken

Ander opvallend punt is dat Fonterra zich vanwege economische omstandigheden genoodzaakt ziet € 54 miljoen af te boeken op binnenlandse consumentenactiviteiten. Hetzelfde geldt voor de waarde van de merken Anlene, Chesdale en Anmum in Azië. Op deze merken boekt Fonterra € 41 miljoen af. “Onze binnenlandse consumentenactiviteiten staan al enige tijd onder margedruk en verbeteren niet zo snel als gepland”, zegt CEO Miles Hurrel. “De prestaties van onze Aziatische consumentenmerken werden beïnvloed door verzwakkende valuta in de markten waarop zij actief zijn, hogere rentetarieven en een verslechterende economische omgeving in sommige Zuidoost-Aziatische markten.”

Fonterra is positief over de vooruitzichten voor de tweede helft van dit seizoen. De melkaanvoer wereldwijd blijft beperkt bij een goede vraag naar Nieuw-Zeelandse zuivel. Ondanks noodweer afgelopen februari verwacht de zuivelonderneming dat de afname van melkproductie dit seizoen beperkt blijft tot ongeveer 1%.

Snel delen

Misset Uitgeverij B.V. Auteursrecht voorbehouden

Algemene voorwaarden Privacy Cookies

Beheer
WP Admin