Doorgaan naar artikel

Fonterra ziet winst op thuismarkt verdampen

Ondanks de flink gestegen prijzen van zuivelproducten in de supermarkten, is de winst van Fonterra’s consumentendivisie gericht op Nieuw-Zeeland met meer dan 80% gedaald.

Fabriek van Fonterra voor productie van melkpoeder in Nieuw-Zeeland. - Foto: ANP premium

Fabriek van Fonterra voor productie van melkpoeder in Nieuw-Zeeland. - Foto: ANP

Ondanks de flink gestegen prijzen van zuivelproducten in de supermarkten, is de winst van Fonterra’s consumentendivisie gericht op Nieuw-Zeeland met meer dan 80% gedaald. Dat meldt de nieuwssite Stuff.

Ondanks de flink gestegen prijzen van zuivelproducten in de supermarkten, is de winst van Fonterra’s consumentendivisie gericht op Nieuw-Zeeland met meer dan 80% gedaald. Dat meldt de nieuwssite Stuff.

Net als in andere landen zijn ook in Nieuw-Zeeland de voedselprijzen flink gestegen. In april ging het om een gemiddelde stijging van 6,4%. De stijging is in alle categorieën zichtbaar, zo blijkt uit cijfers het statistiekbureau. De prijzen van fruit en groenten gingen met 9,4% omhoog, de prijs van kaas steeg met 18% en de prijs van melk met 8,5%.

“Voedselinflatie tast echt de koopkracht van consumenten aan”, zegt Miles Hurrell, CEO van Fonterra. Verder geeft hij aan dat de supermarkten de verkoopprijzen bepalen en niet Fonterra.

Concurrentie tussen supermarkten versterken

Op de prijsstelling door Nieuw-Zeelandse supermarkten is al langer kritiek. Onlangs kondigde de Nieuw-Zeelandse overheid aan opties te onderzoeken om de concurrentie tussen supermarkten te versterken. Uit onderzoek van de Commerce Commission blijkt dat de Nieuw-Zeelandse markt voor een groot deel in handen is van de twee supermarktconcerns Woolworths NZ en Foodstuffs. Dit zou leiden tot buitensporige winstmarges. Dit onderzoek staat trouwens los van de recente prijsverhogingen.

De winst voor belastingen van de divisie Fonterra Brands NZ is in de 9 maanden tot 30 april dit jaar met meer dan 80% gedaald terwijl de volumes gelijk bleven. De winst voor belastingen van de Fonterra groep daalde, met 14%, veel minder.

Fonterra betaalt haar leden-melkveehouders een melkprijs gebaseerd op de ontwikkelingen op de internationale zuivelmarkt. Als gevolg van de enorme stijging van de prijzen op de wereldmarkt, brengt dit de Nieuw-Zeelandse consumentendivisie in een lastige positie met krappe marges.

Snel delen

Misset Uitgeverij B.V. Auteursrecht voorbehouden

Algemene voorwaarden Privacy Cookies

Beheer
WP Admin