Foodbedrijven gebruiken minder kooi-eieren

17-11 | |
Foto: Bert Jansen
Foto: Bert Jansen

Steeds minder levensmiddelenbedrijven gebruiken kooi-eieren in hun productieproces.

Dat meldt dierenwelzijnsorganisatie Compassion in World Farming (CIWF) in het vijfde EggTrack Rapport. Dit jaar geven 156 (71%) van de 219 onderzochte grote levensmiddelenbedrijven aan vooruitgang te boeken richting een bedrijfsvoering zonder kooi-eieren. In 2020 was dat nog 63%.

Politieke toezeggingen

In het EggTrack Rapport volgt CIWF jaarlijks de ontwikkeling van het gebruik van kooi-eieren door grote voedingsbedrijven, waaronder Nestlé, Unilever en Ahold Delhaize. De trend naar een productie zonder kooien is in lijn met de politieke toezeggingen van de Europese Commissie. Die beloofde eerder dit jaar een einde aan kooien voor alle dieren in de veehouderij vanaf 2027.

Volgens CIWF kondigden afgelopen jaar achttien bedrijven aan te willen stoppen met het gebruik van kooi-eieren. Dit jaar staat de teller tot dusver op negen. Toezeggingen komen volgens de organisatie vooral van productiebedrijven, hotels, restaurants en catering. De retail blijft achter. Met name een aantal restaurantbedrijven zette dit jaar grote stappen. CIWF noemt Inspire Brands (eigenaar van ketens als Arby’s, Buffalo Wild Wings en Sonic Drive-In) en Yum! Brands (eigenaar van ketens als KFC en Pizza Hut) als voorbeelden van ondernemingen die het gebruik van kooi-eieren in al hun vestigingen willen stoppen.

Prijsinformatie over eieren vind je op FoodAgribusiness.nl/markt

Willem Veldman
Meer over



Beheer