Doorgaan naar artikel

Foodbloggen is meer dan een mooi opgemaakt bord

Geüpdatet op:
Business
Achtergrond
Een klein leger aan foodbloggers of -influencers is elke dag bezig om hun foodinspiratie te delen. - Foto: Canva/shih-wei

Een klein leger aan foodbloggers of -influencers is elke dag bezig om hun foodinspiratie te delen. - Foto: Canva/shih-wei

Een perfect opgemaakt bord met een creatief, kleurrijk gerecht, in het uitgebalanceerde licht gezet. Foodinfluencers trekken alles uit de kast. Maar foodbloggen gaat verder dan mooi en lekker: trends in de voedselwereld komen tot uiting én worden gezet op social media.

Menig mens staat zo aan het einde van de middag voor hetzelfde dilemma: wat zullen we vanavond eens eten? Anno 2020 hoef je er geen kookboek meer voor open te slaan; ga simpelweg naar Instagram en de plaatjes waar het water je van in de mond loopt, verschijnen vanzelf op het scherm. Perfect uitgebalanceerde gerechten op bij elkaar passend servies. En dat allemaal in het juiste licht gezet. Kijk maar eens op de hastag #watetenwevanavond. Dat zijn alleen nog maar resultaten van Nederlandse foodies. Een klein leger aan foodbloggers of -influencers is elke dag bezig om hun foodinspiratie te delen met het internet.

Makkelijke en gezonde recepten delen

Foodbloggers zijn veelal vrouwen die graag met de rest van de wereld delen wat ze die avond op tafel zetten. Zelf samengestelde recepten die makkelijk en snel te maken zijn. En het liefst ook nog een beetje gezond.

De meeste foodbloggers beginnen uit liefde voor eten. Zoals Nina en Elise. Hun Insta-account Chickslovefood heeft 188.000 volgers. De dames foodbloggen al tien jaar. Het begon als hobby, vertellen ze. “We houden enorm van eten en vonden dit leuk om te delen. De afgelopen tien jaar is Instagram een vernieuwde manier waarop mensen informatie halen.” De dames spreken naar eigen zeggen een brede doelgroep aan. “90% vrouwen, van tieners tot moeders en oma’s.”

Lees verder onder de Instagram-post

De ‘chicks’ lopen graag mee met de actualiteit. Zo speelden ze afgelopen jaar ook in op de nieuwe werkelijkheid: “Wij proberen de mensen te helpen en te stimuleren in de coronaperiode. Door boodschappen lokaal te doen of eten te bestellen bij lokale ondernemers. Met de blog proberen we het thuiswerken wat te verzachten door bijvoorbeeld leuke lunchrecepten te delen.”

Macro’s tellen: verhouding eiwitten, vet en koolhydraat

Behalve op mooi en lekker is er een steeds groter wordende groep consumenten die eten ook inhoudelijk beoordeelt. Dat gaat verder dan alleen calorieën tellen. Het is kijken naar macro’s: hoeveel eiwitten, vetten en koolhydraten liggen er eigenlijk op je bord? Populair onder mensen die willen afvallen, veel sporten of juist willen aankomen.

Dat laatste is de specialiteit van Karima el Bakkali, de Amsterdamse richt zich vooral op vrouwen die ondergewicht hebben, onder de naam Get Fat with Me. Ze begon zelf als veertienjarige met het zoeken naar informatie over gezond aankomen, maar vond weinig waar ze ook echt wat aan had. “Dus ben ik zelf gaan onderzoeken. Dat heeft ertoe geleid dat er nu meer dan 10.000 vrouwen in een community op Facebook zitten, met allemaal dezelfde wens: gezond aankomen.”

Lees verder onder de Instagram-post

Meer bewustzijn rond ondergewicht

Social media gebruikt ze om meer bewustzijn voor de problematiek van onderwicht te genereren. “Toen ik hier zelf aan begon, dacht ik dat ik de enige was met dit probleem, maar dat is niet zo”, vertelt El Bakkali. Haar eigen ervaring is de basis voor de content die ze deelt op haar kanalen. Daar laat ze bijvoorbeeld zien wat er zoal in een donut zit en vergelijkt dit met een bakje noten. “Die noten bevatten meer calorieën en zijn ook nog eens beter voor je. Net als met afvallen, is een gezond voedingspatroon belangrijk. En dan moet je dat ook nog volhouden, het is niet zo dat je na een paar maanden flink veel koolhydraten eten een gezond gewicht hebt bereikt. Het moet een lifestyle worden, onderdeel van je leven.”

Voeding als lifestyle: veganisme

‘Je bent wat je eet’, zo kun je de uitspraak van El Bakkali ook lezen. Dat geldt ook voor foodbloggers die zich bezighouden met veganisme. Een voedingspatroon zonder dierlijke producten, dus geen vlees eten, maar ook geen eieren of zuivel. En ook geen kleding of andere producten met dierlijke grondstoffen. In sommige paracetamol zit namelijk gelatine.

Een paar jaar geleden was veganisme nog vrij nieuw, inmiddels hebben velen de levensstijl omarmd, dus zijn er ook genoeg vegan-influencers te vinden.

Bijvoorbeeld Suzanne den Toom: op haar blog geeft ze antwoord op de vraag die de meeste vega’s en vegans wel bekend in de oren zal klinken: ‘Wat eet je dan wel?’. Dat is dan ook meteen de URL: wateetjedanwel.nl. Ook loopt ze regelmatig ‘gewoon’ een rondje door de supermarkt en laat aan haar socialmediavolgers zien welke producten in de lokale super allemaal het stempel veganistisch mogen krijgen. Niet gesponsord, benadrukt ze, maar op deze manier weten haar volgers wel welke producten het proberen waard zijn.

Lees verder onder de video

Snel delen

Misset Uitgeverij B.V. Auteursrecht voorbehouden

Algemene voorwaarden Privacy Cookies

Beheer
WP Admin