Foodservicereuzen kiezen voor klimaatneutrale sinaasappel

31-08 | |
Foto: Canva
Foto: Canva

Het Nederlandse Jaguar Fresh Fruit introduceert klimaatneutrale sinaasappelen. De eerste klanten zijn al gevonden: cateraar Albron en HMSHost, marktleider in de food- en hospitalitybranche voor reizigers onderweg op vliegvelden, stations en winkelcentra.

De gecertificeerde sinaasappelen zullen jaarrond aan de twee foodservicegiganten geleverd worden. Sinaasappelen vormen een groot segment in het onbewerkte fruit (10%) en daarmee een grote kans voor Jaguar om zich te onderscheiden met klimaatneutrale producten.

Sinaasappelen op termijn klimaatneutraal

De sinaasappelen worden vanaf 1 september geleverd, maar de productie is dan nog niet volledig klimaatneutraal. Jaguar heeft daarvoor een plan opgesteld en dat is goedgekeurd door Climate Neutral Group. Volgens deze certificeerder zijn met de stappen die Jaguar gaat nemen de sinaasappelen op termijn klimaatneutraal en mogen ze daardoor wel met dat label verkocht worden.

Volgens Jaguar zijn daar drie stappen voor nodig: het in kaart brengen van de emissie, het verminderen van de uitstoot met 35% in tien jaar, en daarna de resterende uitstoot compenseren met goedgekeurde projecten en eigen projecten zoals zonne-energie implementeren.

Klimaatimpact verminderen

Beide foodservicebedrijven zeggen de klimaatimpact van hun bedrijf te willen verminderen en dat deze stap daar onderdeel van is. Bastiaan van Asten, SVP Commercial bij HMSHost International: “Hoewel deze stap naar CO2-neutrale sinaasappelen misschien klein klinkt, is het een enorme stap voor duurzaamheid en onderstreept het het belang van het baanbrekend collectieve werk van Victoria Trading. We zijn er trots op dat we nu als één van de eersten in Nederland onze gasten het hele jaar door klimaatneutrale sinaasappelen kunnen aanbieden.”

Hilhorst
Alieke Hilhorst Redacteur


Beheer