Doorgaan naar artikel

Foodwatch: eind aan bedrog op voedingsetiket

Foodwatch heeft in de winkels talrijke voorbeelden verzameld, zoals honing met een Frans adres maar van de Mexicaanse leverancier. Foto: Canva premium

Foodwatch heeft in de winkels talrijke voorbeelden verzameld, zoals honing met een Frans adres maar van de Mexicaanse leverancier. Foto: Canva

De Franse consumentenorganisatie Foodwatch wil dat de eisen voor het vermelden van een Franse herkomst op voedingswaren worden verscherpt en dat er ook een beter toezicht op komt.

Voedingsfabrikanten en supermarkten strooien met ‘Franse’ aanduidingen, terwijl er soms vrijwel niets Frans is aan het product. “In de supermarkt komt het ene na het andere symbool je tegemoet: de (Franse) haan, een Frans vlaggetje, de kaart van Frankrijk, een plaatselijk adres. De voedingsfabrikanten grimeren hun verpakking zelfs als er nagenoeg niets Frans aan is”, constateert Foodwatch.

Talrijke voorbeelden verzameld

De organisatie is daarom onder het motto ‘Stop het bedrog op de verpakking’ een petitie gestart naar de ministers van landbouw en economische zaken om de regels voor het gebruik van Franse namen en symbolen aan te trekken. Foodwatch heeft in de winkels talrijke voorbeelden verzameld, zoals honing met een Frans adres maar van de Mexicaanse leverancier, ‘Franse’ frambozentaart met Zuid-Afrikaans fruit of havermoutmelk van het Zweedse Bjorg met een Frans vlaggetje. Een andere vorm van misleiding is te vinden op Ravioli bolognese van Panzani waarop staat dat het verwerkte rundvlees 100% Frans is, terwijl er juist vooral varkensvlees uit andere landen in zit.

Van dat patriotisme profiteren de voedingsfabrikanten

“Het ergste is dat het geld oplevert, drie op de vier Fransen is bereid meer te betalen voor producten uit eigen land”, aldus de petitie. Bovendien roept de regering zelf voortdurend toch vooral Franse waren te kopen om de boeren, tuinders en ondernemingen te steunen. “Van dat patriotisme profiteren de voedingsfabrikanten.” De organisatie eist daarom dat alleen producten waarvan de hoofdingrediënten uitsluitend uit eigen land komen Frans genoemd mogen worden. Andere producten mogen die aanduiding niet hebben, maar moeten ook voorzien zijn van verdere duidelijke herkomstaanduidingen.

Snel delen

Image
Ruud Peijs

Freelance redacteur

Misset Uitgeverij B.V. Auteursrecht voorbehouden

Algemene voorwaarden Privacy Cookies

Beheer
WP Admin