ForFarmers wil uitbreiden met twee nieuwe landen

ForFarmers wil in 2025 in zeven landen operationeel zijn. Nu zijn dat er nog vijf. Het veevoerbedrijf wil groeien door overnames in bestaande markten en in nieuwe groeimarkten, eventueel buiten Europa.

Dat staat in de nieuwe strategie 2025 ‘Build to Grow’ die het bedrijf dinsdag 15 september bekendmaakte.

Op dit moment is het bedrijf actief in vijf landen: Nederland, België, Polen, Verenigd Koninkrijk en Duitsland. In de komende vijf jaar mikt het concern op een ‘meer evenwichtige verdeling’ tussen de volgroeide thuismarkten en nieuwe groeiregio‘s.

Innovatieve voederconcepten

Het uitbreiden van de marktposities wil het realiseren door het leveren van innovatieve voederconcepten. ForFarmers zet daarvoor zwaarder in op digitalisering van bedrijfsprocessen, zowel op het boerenerf als bij ForFarmers. In de thuismarkten denkt de onderneming het verschil te kunnen maken door klantgericht te zijn tegen de laagste kosten.

Het bedrijf ziet dat de druk op de agrarische sector in de Europese thuismarkten, met uitzondering van Polen, steeds meer toeneemt. De groeiverwachting voor de sector is in Noordwest-Europa daarom beperkt. In de ‘uitdagende thuismarkten’ streeft ForFarmers naar een autonome (zonder invloed van overnames) verbetering van de onderliggende ebitda van 0-3% vanaf 2020.

Solide financiële ambities

Wereldwijd ziet ForFarmers echter kansen, voor zowel autonome groei als voor consolidatie. Daarom wil het uitbreiden naar ‘twee zorgvuldig gekozen nieuwe groeimarkten, eventueel buiten Europa’.

ForFarmers is sinds 2016 beursgenoteerd. Het heeft naar eigen zeggen ‘solide financiële ambities met een aantrekkelijk dividendbeleid’. Het concern wil in 2025 een onderliggende ebitda (resultaat voor rente, belastingen en afschrijvingen) tussen de € 125 miljoen en € 135 miljoen. In 2019 was de ebitda € 88,5 miljoen. De onderneming streeft dus naar een groei van de ebitda van ruim 40% tot ruim 50% ten opzichte van 2019. Ook moeten er in 2025 ten minste € 10 miljoen minder aan operationele kosten zijn vergeleken met 2020. 40-60% van de winst moet naar de aandeelhouders gaan in dividend. Dit was 40-50%.

2/3 artikelen over | Registreer om meer artikelen te lezen.