Forse groei Britse onlineverkopen levensmiddelen

De onlineverkopen van levensmiddelen zijn in het Verenigd Koninkrijk in het afgelopen kwartaal 92% hoger uitgekomen dan een jaar eerder.

Over de hele linie kwam de omzet aan ‘groceries’ bijna 17% hoger uit, de snelste groei die ooit is geregistreerd.

Van 7% naar 13%

Dat meldt marktonderzoeker Kantar Worldpanel. Online neemt nu in het Verenigd Koninkrijk 13% van de totale omzet voor haar rekening, terwijl dat voor de coronacrisis nog 7% was. Daarnaast zagen vooral kleine lokale winkels de omzet sterk toenemen, volgens Kantoar met een kleine 60% vergeleken bij dezelfde periode vorig jaar. Vanwege de sluiting van de pubs en andere horeca werd in supermarkten en andere winkels 41% meer alcohol verkocht.

‘Nog ver verwijderd van normale situatie’

“We zijn duidelijk nog ver verwijderd van een normale situatie. Mensen gaan wel weer wat verder om hun boodschappen te doen en de groei van de verkopen van levensmiddelen neemt de laatste weken ook wel wat af,” aldus Fraser McKevitt, hoofd retail bij Kantar. “Maar toch zijn er velen die zo weinig mogelijk de deur uit gaan. Het aantal klanten in de supermarkten ligt 15% lager dan normaal terwijl het gemiddeld bestede bedrag daar 35% hoger ligt dan vorig jaar.”

2/3 artikelen over | Registreer om meer artikelen te lezen.