Doorgaan naar artikel

Forse verschuiving fruit- en groenteverkoop 2020

In consumptie en handel van groenten en fruit laat 2020 forse verschuivingen zien, mede door corona.

Geüpdatet op:
Nieuws
Food
Tomaat blijft belangrijkste exportproduct in 2020. Met een exportwaarde van € 1,7 miljard blijft tomaat de avocado (ruim € 1 miljard) nog ruim voor. -  Foto's: Gerard Boonekamp / Canva

Tomaat blijft belangrijkste exportproduct in 2020. Met een exportwaarde van € 1,7 miljard blijft tomaat de avocado (ruim € 1 miljard) nog ruim voor. - Foto's: Gerard Boonekamp / Canva

In de consumptie van en de handel in groenten en fruit zijn in 2020 flinke verschuivingen te zien. Dat komt mede door corona.

De internationale handel in fruit door Nederland groeit veel sneller dan voor groente, blijkt uit het jaaroverzicht van GroentenFruit Huis. Verder steeg de consumptie van groente en fruit in Nederland door gezondere eetpatronen; klanten kiezen minder voor gemaksproducten. Verre exportmarkten vielen weg, maar de export van groente en fruit naar Duitsland groeide opvallend fors.

Avocado verdringt paprika

Aan de importkant steeg de waarde van de invoer met 8% veel sneller dan in 2019 (3%). Fruit is de belangrijkste verklaring voor die groei. Circa 80% van de totale groente- en fruitimport betreft fruit. Avocado is nu het belangrijkste importproduct. In de export top 5 heeft avocado de paprika ook van de tweede positie verdreven. Drie van de vijf belangrijkste exportproducten zijn nu fruitsoorten.

Voorlopig wordt tomaat echter niet van de eerste plek uit die top vijf van exportproducten verdreven. Met een exportwaarde van € 1,7 miljard blijft tomaat de avocado (ruim € 1 miljard) nog ruim voor.

Consumptiestijging zet door

De horecasluiting heeft de consumptie van verse groenten en fruit niet beperkt. Veel klanten kozen juist voor gezonde producten in deze gezondheidscrisis. De consumptie van groenten en fruit lag in 2020 zo’n 4 % hoger dan in 2019. Die stijging was in 2019 ook al ingezet, maar was met 2% minder groot. Huishoudens kochten 9% meer groente en fruit in winkels, maar konden 45% minder groente en fruit eten in de horeca.

Opvallend is dat de verkoop van ongesneden groente harder steeg dan die van voorgesneden groente. Ook dat is een trendbreuk met afgelopen jaren.

Bij de extra verkoop in winkels doen Nederlandse groente als paprika, ui, courgette, prei en aubergine het relatief goed. Bij de uitschieters in fruit staan geen Nederlandse producten maar import, zoals sinaasappels, avocado‘s, mandarijnen en blauwe bessen.

Duitsland laat een opvallend grote vraag naar groenten en fruit uit Nederland zien. - Illustratie: GFH
Duitsland laat een opvallend grote vraag naar groenten en fruit uit Nederland zien. - Illustratie: GFH

Duitse markt groeit hard

Waar afzetmarkten als de Verenigde Staten en Japan wegvielen door minder vliegverkeer, ontwikkelden de afzetmarkten in Duitsland en het Engeland zich juist goed. Er ging 9% meer groente en fruit naar Duitsland (€ 4,8 miljard), met name door paprika, komkommer, tomaat en appel, schrijft GroentenFruit Huis.

Uit CBS-cijfers blijkt dat de exportgroei naar Duitsland voor groente in 2019 ook al fors was na een aantal stabiele jaren. De uitvoer van fruit naar Duitsland groeit al langer sneller en weerspiegelt de grotere doorvoer van fruit in Nederland. De productiewaarde van Nederlandse groente- en fruittelers steeg afgelopen jaar met 5% naar € 3,9 miljard.

Snel delen

jeroen verheul
Jeroen Verheul

Redacteur

Misset Uitgeverij B.V. Auteursrecht voorbehouden

Algemene voorwaarden Privacy Cookies

Beheer
WP Admin