Doorgaan naar artikel

Frans suikerbedrijf zoekt partners in Europa

Geüpdatet op:
Bedrijven
Nieuws
Net geoogste suikerbieten. Foto: ANP

Net geoogste suikerbieten. Foto: ANP

Het Franse coöperatieve suikerbedrijf Cristal Union zoekt partners voor een verdere consolidatie van de Europese suikersector.

“Met vijf of zes suikergroepen lijkt Europa te veel spelers te hebben. Tegen een uiterst concurrerende achtergrond is het noodzakelijk om de Europese krachten te bundelen”, aldus directeur Alain Commissaire in een interview met Le Figaro. Commissaire stelt dat hij al met verschillende andere suikerbedrijven aan het praten is. “We leggen ons oor te luister voor strategische kansen om onze posities te versterken.” Hij ziet in de coronacrisis ook weer een nieuwe aanleiding voor een schaalvergroting. “Die crisis heeft afstanden gecreëerd tussen de suikerbedrijven in de hele wereld.”

Omzet Cristal Union 6% lager

Cristal Union zelf heeft in het boekjaar tot 31 januari 2020 een omzet gedraaid van bijna € 1,6 miljard. Dat is 6% minder dan een jaar eerder ‘ondanks het feit dat de markten op een historisch laagtepunt zaten’. De brutowinst kwam uit op € 63 miljoen vergeleken met € 10 miljoen in het vorige boekjaar. Door buitengewone kosten, onder meer voor de sluiting van twee fabrieken in Frankrijk, kwam onder de streep een verlies van € 89 miljoen uit de bus.

Door de coronabeperkingen zag het tweede suikerbedrijf van Frankrijk de omzet aan supermarkten in het eerste kwartaal van het nieuwe boekjaar met 50% toenemen. Aan de andere kant is de afzet van ethanol gedaald, maar wordt er weer meer farmaceutische alcohol geproduceerd.

Groene richting inslaan

Voor de komende jaren wil Cristal Union een meer groene richting inslaan. Daarbij gaat het onder meer om een optimale waardering van bijproducten en de productie van duurzame energie. Bestuursvoorzitter Olivier de Bohan: “Onze resultaten zijn solide, waardoor we onze toekomst op een rustige manier kunnen voorbereiden. Onze ambitie op lange termijn is om een nieuw duurzaam groeimodel te realiseren. Dat moet ook een betere waardering voor de productie van onze leden opleveren, zodat we de concurrentiekracht van onze coöperatie kunnen garanderen.”

Snel delen

Image
Ruud Peijs

Freelance redacteur

Misset Uitgeverij B.V. Auteursrecht voorbehouden

Algemene voorwaarden Privacy Cookies

Beheer
WP Admin