Doorgaan naar artikel

Frans Carrefour zet zwaar in op online

Franse keten Carrefour gaat komende jaren € 3 miljard extra investeren in igitale activiteiten.

Carrefour wil de strijd aangaan met online winkelgiganten als Amazon en Alibaba. - Foto: Reuters premium

Carrefour wil de strijd aangaan met online winkelgiganten als Amazon en Alibaba. - Foto: Reuters

Het Franse supermarktconcern Carrefour gaat de komende vijf jaar € 3 miljard extra investeren in zijn digitale activiteiten.

Het bedrijf wil daarmee in 2026 de online verkopen in handelswaarde opvoeren naar € 10 miljard. Online moet dan ook € 600 miljoen extra aan operationele winst in het laatje brengen. Dat heeft topman Alexander Bompard onthuld tijdens een Digital Day van Carrefour.

Het Franse concern is nog altijd één van de grotere supermarktbedrijven in de wereld. Bompard wil met die inzet van digitaal de strijd aangaan tegen online winkelgiganten als Amazon en Alibaba, die steeds meer in Europa penetreren.

Meerdere kanalen inzetten

“We transformeren Carrefour vandaag van een traditionele verkoper tot een Digital Retail Company, die digitaal en data in het hart plaatst van al haar activiteiten”, aldus Bompard. “Deze ingrijpende verandering, die we hopen af te ronden in 2026, geeft alle ruimte om de consument via verschillende kanalen te bedienen. Deze inzet van meerdere kanalen vormt vandaag de dag het DNA van Carrefour en biedt ons een unieke troef in de sector.”

Bompard benadrukt daarbij dat de verandering ‘steunt op internationale partners van de eerste orde’. Ook moet het concern alle medewerkers van de groep digitaal trainen. “Ik ben ervan overtuigd dat ons nieuwe doel ‘digital first’ een belangrijke drijfveer voor leiderschap in een snel veranderende markt zal zijn.”

Zware investeringen

Carrefour heeft de afgelopen vier jaar al zwaar geïnvesteerd in online activiteiten. Zo is de app 33 miljoen keer gedownload en trekt het digitale platform 800 miljoen bezoeken per jaar. Het winkelbedrijf telt inmiddels al 3.700 verkooppunten voor e-commerce, waaronder vooral de in Frankrijk erg populaire drive-winkels. Daar kan de klant bestelde boodschappen zelf ophalen. Ook zijn 45 distributiecentra exclusief werkzaam voor de online bestellingen. De informatiesystemen draaien inmiddels voor 30% op de Cloud.

Snel delen

Image
Ruud Peijs

Freelance redacteur

Misset Uitgeverij B.V. Auteursrecht voorbehouden

Algemene voorwaarden Privacy Cookies

Beheer
WP Admin