Franse consument kiest meer voor lokaal en biologisch

30-03 | |
Foto: AFP
Foto: AFP

De coronacrisis heeft de drang van de Fransen naar plaatselijke en boerderijwinkels verder versterkt.

Franse consumenten zoeken hun voeding steeds meer in de directe omgeving. Wat nu wordt aangeduid als ‘locafavorise’ heeft door de coronacrisis een grote vlucht genomen. De helft van de biologisch werkende boeren en tuinders speelt daar op in door op de boerderij zelf rechtstreeks te verkopen aan de consument.

Korte lijnen

“De opeenvolgende lockdowns en het afstand houden van elkaar hebben de manier waarop we onze dagelijkse boodschappen doen drastisch veranderd. Tegelijk zijn we ons nog meer bewust geworden van het verband tussen gezondheid en voeding. Voorheen gold dat vooral voor kopers van biologische voeding, maar nu is het algemeen geworden. De tendens naar gezond eten, die zich in 2019 al aftekende, heeft zich daarmee duurzaam gesetteld. De nieuwe lokaalgerichte consument vindt nieuwe plaatselijke winkels of websites en geeft de voorkeur aan de korte lijnen (circuits courts) naar boerenwinkels en kopen bij de agrariër zelf”, stellen voorzitter Philippe Henry en directeur Laure Verdeau van de organisatie voor de biologische landbouw en voeding Agence Bio.

Biosector profiteert

De biologische sector profiteert sterk van die tendens, benadrukt het tweetal. Bijna driekwart van de Franse gezinnen koopt regelmatig bio, een op de acht doet dat dagelijks. Afgelopen jaar is het aantal regelmatige klanten met 15% toegenomen, blijkt uit het jaarlijkse consumentenonderzoek. “Biologisch democratiseert verder, jongeren en arbeiders zijn steeds beter vertegenwoordigd. Dat toont tegelijk aan dat biologisch steeds beter bereikbaar is geworden.” Het succes is mede te danken aan het positieve imago dat de biologische land- en tuinbouw heeft weten op te bouwen. 86% van de Fransen denkt dat de sector bijdraagt aan behoud of verbetering van het milieu terwijl acht op de tien stelt dat biologische voeding beter is voor de gezondheid.

Fransen kiezen voor lokaal

Hoe moet de sector reageren op die nieuwe uitdagingen, vraagt Agence Bio zich af. “Onze missie om de biologische sector in Frankrijk te ontwikkelen en te promoten, is meer dan ooit actueel. Daarbij hebben we een aantal prioriteiten. Ten eerste: de consument goed informeren. 72% kent onze keurmerken AB en Eurofeuille, maar het werk moet doorgaan, ook om beter uit te leggen waarom er prijsverschillen zijn. Ten tweede: de biologische sector ‘Made in France’ structureren. De overgrote meerderheid van de Fransen consumeert biologische producten omdat ze uit Frankrijk zelf komen en zelfs lokaal of regionaal zijn. Agence Bio zoekt en financiert in samenwerking met andere instellingen projecten die het Franse aanbod kunnen versterken. Ten slotte: een rechtvaardige beloning garanderen aan alle spelers in de keten, van de primaire producent tot de verkoper. Dat is een doorslaggevende zorg voor Agence Bio die de grondslag vormt voor al onze activiteiten. Dat komt meer dan ooit overeen met de ideeën van de overgrote meerderheid van de consumenten, want 84% zegt dat de juiste beloning van de agrariërs bij hen vooropstaat.”

Wat zijn de belangrijkste ontwikkelingen in de afzet van agrifood-producten? Lees meer over afzet in onder meer korte ketens op de themapagina afzet

Peijs
Ruud Peijs Freelance redacteur

2/3 artikelen over | Registreer om meer artikelen te lezen.