Groenten in een Franse supermarkt. - Foto: ANP
In april lag het volume van de aankopen van versproducten in Frankrijk 13,2% lager dan in dezelfde maand vorig jaar.
Fransen kopen de laatste tijd aanzienlijk minder verse waren dan een jaar geleden. In april lag het volume van de aankopen 13,2% lager dan in dezelfde maand vorig jaar. Bij producten die aanzienlijk duurder zijn geworden, zoals mosterd, pasta of olie, kiezen ook de Fransen steeds vaker voor de huismerken van de supermarkten.
Dat beeld komt naar voren uit het maandelijkse consumentenonderzoek van KantarWorldpanel. Het bureau ondervroeg daartoe 20.000 personen.
Dubbele cijfers
De daling van de verkopen komt voor veel versproducten uit in de dubbele cijfers. Zo werd er in april 13,2% minder vlees, 10,7% minder kip en ander gevogelte en 11,9% minder kaas verkocht. Bij vleeswaren liep de daling op naar 19,6%. Groente en fruit ontspringen de dans niet met dalingen van respectievelijk 13,6% en 11,2%.
Het overzicht van KantarWorldpanel laat zien dat die dalingen bij gezinnen met een bescheiden inkomen nog hoger uitkomen. “Tegen de achtergrond van een hoge inflatie die verhardt op de markt voor consumentenproducten hebben de Franse gezinnen het volume van hun aankopen en hun aankopen teruggedraaid.”