Doorgaan naar artikel

Franse keten Biocoop profiteert van opmars reguliere huismerken

De Franse keten van biologische speciaalzaken Biocoop profiteerde ervan dat grote supermarkten minder bioproducten aanbieden om ruimte te maken voor goedkopere huismerken.

Nieuws
Food
Biocoop signaleert dat de verkoopdaling van biologische producten wat tot staan lijkt te komen. - Foto: ANP premium

Biocoop signaleert dat de verkoopdaling van biologische producten wat tot staan lijkt te komen. - Foto: ANP

De Franse keten van biologische speciaalzaken Biocoop heeft de verkopen vorig jaar zien dalen met 6%. Dat is een betere prestatie dan de 12% daling van de biologische markt als geheel.

Biocoop kon onder meer profiteren van het feit dat de grote supermarkten minder biologische producten aanbieden om ruimte te maken voor hun goedkope huismerken.

Biocoop-directeur Sylvain Ferry signaleert ook dat de verkoopdaling wat tot staan lijkt te komen. In december lagen de verkopen nog 0,7% lager dan een jaar eerder, in januari was dat een nog meer bescheiden 0,4%. “De voedseltransitie blijft doorgaan. De consumenten zoeken nog altijd producten die beter zijn voor hun gezondheid en meer verantwoord wat de ecologie betreft”, stelt hij in zakenkrant Les Echos.

Biologische speciaalzaken gesloten

De dalende verkopen hebben ertoe geleid dat afgelopen jaar 220 biologische speciaalzaken in Frankrijk de deuren hebben gesloten. Daartegenover zijn er rond de 100 nieuwe bijgekomen.

Biocoop zelf sloot 35 filialen, maar opende er 40. Ferry: “Het zijn de kleinere winkels van sommige van onze collega’s die gesloten zijn, nooit een grotere vestiging.” Voor dit jaar verwacht Biocoop nog eens 40 van de 765 overgebleven zaken te sluiten en zeven nieuwe te openen.

Lees ook: Franse minister gaat biologisch extra steunen en promoten

Snel delen

Image
Ruud Peijs

Freelance redacteur

Misset Uitgeverij B.V. Auteursrecht voorbehouden

Algemene voorwaarden Privacy Cookies

Beheer
WP Admin