Doorgaan naar artikel

Franse pluimveesector voert strijd tegen import op

De invoer van pluimveevlees van in Frankrijk is ook vorig jaar weer verder toegenomen.

Geüpdatet op:
Achtergrond
Food
LDC Groupe heeft recent weer een andere grote speler, Ronsard, overgenomen met de nadrukkelijke intentie om de positie op de Franse markt te versterken. - Foto: ANP premium

LDC Groupe heeft recent weer een andere grote speler, Ronsard, overgenomen met de nadrukkelijke intentie om de positie op de Franse markt te versterken. - Foto: ANP

De invoer van pluimveevlees in Frankrijk is ook vorig jaar weer verder toegenomen, tot ongenoegen van de pluimveesector in het land.

De Franse pluimveesector voert de strijd tegen de grote invoer van goedkoop vlees ‘dat niet aan dezelfde eisen voldoet als die in ons land gelden’ verder op. Brancheorganisatie Anvol heeft 12 maatregelen op tafel gelegd ‘om een sector die in het hart staat van de vitaliteit van het platteland’ te ondersteunen. Tegelijk wil Anvol de consument overtuigen toch vooral Frans te kopen.

De oproep is vooral bestemd voor de kandidaten voor de presidentsverkiezingen, die volgende maand worden gehouden. “De branche moet kunnen rekenen op degenen die in de toekomst politiek verantwoordelijk zijn om ervoor te zorgen dat de Fransen Frans pluimveevlees gepresenteerd krijgen. Elke speler moet op zijn niveau in actie komen, zodat de consumptie en de productie van vlees uit eigen land de favoriet zijn.”

Doorn in het oog

De import van kip en ander pluimveevlees is al lange tijd een doorn in het oog van de hele sector. De grootste speler, LDC Groupe, investeert bijvoorbeeld fors in de binnenlandse productiecapaciteit. LDC heeft recent weer een andere grote speler, Ronsard, overgenomen met de nadrukkelijke intentie om de positie op de Franse markt te versterken. Ondanks al die inspanningen is de invoer van pluimveevlees vorig jaar echter toch weer gestegen, van € 986 miljoen naar € 1,17 miljard, staat in het recente overzicht van het ministerie van Landbouw. Frankrijk zelf exporteerde voor € 698 miljoen van dat soort producten, waarmee de handelsbalans over 2021 dus een tekort vertoonde van € 472 miljoen. Dat is € 125 miljoen meer dan in 2020.

45% van het geconsumeerde vlees komt van buitenlandse leveranciers. Het Franse model, dat tegelijk een voorbeeld en uniek is in de wereld, is ondermijnd. Wat vooral belangrijk is, is behoud van de diversiteit van soorten en productiemethoden

Campagne

Anvol lanceerde in november al een campagne om het tij te keren, maar doet er nu een stapje bovenop. De organisatie constateert dat de Fransen nog altijd trek hebben in gevogelte, want de markt is in 2021 in volume met 1,9% gegroeid naar 1,92 miljoen ton. “Goed nieuws voor een sector die onder grote druk staat door de recordhoogte van de productiekosten en een nieuwe vogelgriep-epidemie. Maar 45% van dat geconsumeerde vlees komt van buitenlandse leveranciers. Het Franse model, dat tegelijk een voorbeeld en uniek is in de wereld, is ondermijnd. Wat vooral belangrijk is, is behoud van de diversiteit van soorten en productiemethoden.”

Meer ondernemersvrijheid

De sector wil onder meer dat pluimveehouders meer vrijheid krijgen om uit te breiden of een nieuw bedrijf op te zetten. Om wrijving te voorkomen, zou er in elk dorp of stadje een dialoog op gang moeten komen tussen boerenbedrijven en omwonenden. Waar wel problemen ontstaan, met name met dierenactivisten, moeten politie en justitie direct en efficiënt ingrijpen. Dierenorganisaties moeten ook veel meer erkennen dat de sector voortdurend vooruitgang boekt op welzijnsgebied. Verder zou de overheid op elk niveau producenten en verwerkers waar mogelijk moeten steunen, ook financieel. De pluimveesector vindt ook dat de media een eerlijker – lees positiever – beeld moeten schetsen van haar werk. Het kan bijdragen om op scholen leraren en leerlingen voor de veehouderij en dan met name pluimvee, te interesseren.

‘Koop Frans’

De pluimveewereld gaat tegelijk door met haar campagne om het publiek te overtuigen Frans te kopen. Net deze week is in dat kader verplicht geworden dat de horeca en catering de herkomst op kip, kalkoen, eend of ander gevogelte, vers of diepvries, moeten vermelden. “Een grote stap vooruit, omdat die sector zo’n 45% uit het buitenland haalt. Om de consument meer transparantie te bieden, moet die verplichting echter ook naar andere sectoren, met name verwerkende bedrijven, worden uitgebreid,” stelt Anvol.

Snel delen

Image
Ruud Peijs

Freelance redacteur

Misset Uitgeverij B.V. Auteursrecht voorbehouden

Algemene voorwaarden Privacy Cookies

Beheer
WP Admin