Franse zuivelfabrikanten vragen tot 20% prijsverhoging

11-01 | |
Syndilait verenigt producenten van onder meer yoghurt, zuiveldranken en crème fraîche. Foto: Canva
Syndilait verenigt producenten van onder meer yoghurt, zuiveldranken en crème fraîche. Foto: Canva

De Franse organisatie van fabrikanten van verse zuivelproducten Syndilait waarschuwt dat steeds meer van haar leden in financiële nood komen door de hoge energiekosten en grondstoffenprijzen.

Syndilait acht daarom een ‘onmiddellijke herwaardering van de verkoopprijzen van 15 tot 20%’ noodzakelijk. Syndilait verenigt producenten van onder meer yoghurt, zuiveldranken en crème fraîche met leden als Lactalis, Nestlé en Yoplait.

“In 2022 zijn de kasstromen van de ondernemingen fors geraakt door de sterk gestegen kosten. De fabrikanten kunnen momenteel die kostenstijgingen niet langer financieren. Die moeten daarom direct worden doorberekend in de verkoopprijzen om het economische voortbestaan van de zuivelsector te verzekeren”, aldus voorzitter Patrick Falconnier.

Prijsstijgingen agrarische grondstoffen

“Die hogere energiekosten werken in alle schakels van de keten door zoals verpakking, productie en transport, en ook op de boerderijen.” Falconnier wijst eveneens op de prijsstijging van agrarische grondstoffen die in het recept van veel zuivelproducten worden gebruikt. “Dat geldt bijvoorbeeld voor zetmeel. Na een prijsstijging van rond 40% in 2022 verwachten we dit jaar weer 20 tot 40% meer te moeten betalen. Dat komt door de energiekosten, maar ook door de destabilisatie van de graanmarkten. Voor suiker rekenen we dit jaar zelfs op 80 tot 100%. Ook eieren en fruit zijn fors duurder geworden. Al die ontwikkelingen zorgen ervoor dat fabrikanten niet vooruit kunnen kijken, wat tot grote onzekerheid leidt.”

Peijs
Ruud Peijs Freelance redacteur


Beheer