Fransen en Duitsers bereid meer voor vlees te betalen

12-11-2020 | Laatste update op 28-07 | |
Foto: ANP
Foto: ANP

Volgens de TAPP-coalitie kunnen ook in Nederland boeren betere prijzen voor hun producten krijgen.

Duitse en Franse consumenten zijn nog meer dan Nederlanders bereid extra te betalen voor vlees, als ze weten dat daarmee boeren een hogere prijs krijgen voor duurzame, milieuvriendelijke en diervriendelijke productie. Dat blijkt uit onderzoek dat de TAPP-coalitie heeft laten uitvoeren in Frankrijk en Duitsland. Eerder bleek uit een onderzoek in Nederland dat zo’n 50 tot 60% van de Nederlanders meer geld over heeft voor vlees.

Eerlijke beprijzing

Jeroom Remmers van de TAPP-coalitie, die zich inzet voor een eerlijke beprijzing van dierlijke producten, zegt dat politici echt niet bang hoeven te zijn voor een negatieve publieke reactie op voorstellen om vlees duurder en plantaardige producten goedkoper te maken.

Doel van de TAPP-coalitie is te zorgen dat de milieu- en klimaatimpact van dierlijke productie omlaag gaat. Tegelijk zal door een vermindering van de consumptie van dierlijke eiwitten ook de gezondheid van de bevolking verbeteren.

Betere prijs voor de boer

Hij berekent dat in Nederland de prijs voor kip per 100 gram 17 cent duurder zou moeten worden, rundvlees 47 cent en varkensvlees 36 cent. Met de extra opbrengst kan aan de ene kant een betere prijs voor de boer worden gerealiseerd, terwijl aan de andere kant de bevolkingsgroepen met een laag inkomen gecompenseerd kunnen worden voor de hogere vleesprijzen.

De TAPP-coalitie denkt aan variaties in btw op voedsel, waardoor de plantaardige producten goedkoper worden. Landbouwminister Carola Schouten staat welwillend tegenover het idee om bijvoorbeeld de biologische landbouw met een aangepast btw-tarief te stimuleren.

Schouten wil proeven doen met ‘true pricing’

Landbouwminister Carola Schouten denkt na over methoden om ook de externe kosten van voedselproductie en -consumptie in de prijs van een product te verwerken. Zie wil proeven doen met ‘true pricing’. Ze voert daarover gesprekken met betrokken partijen. Zij zegt dat bijvoorbeeld positieve effecten zoals een aantrekkelijk landschap of een lagere milieubelasting in de marktprijs zouden kunnen worden verwerkt.

Vlees & merken: Food&Agribusiness zet informatie over vlees als merk of concept op een rij. Ga naar FoodAgribusiness.nl/vlees-merken

Braakman
Jan Braakman Redacteur



Beheer