Fransen gaan bier brouwen met verantwoorde gerst

26-07 | |
Vanaf volgend jaar bevat het bier 1664 Blonde van Kronenbourg, dat 10% van alle Franse bierverkopen voor haar rekening neemt, minimaal 20% gerst van gegarandeerde herkomst. - Foto: Sopa Images
Vanaf volgend jaar bevat het bier 1664 Blonde van Kronenbourg, dat 10% van alle Franse bierverkopen voor haar rekening neemt, minimaal 20% gerst van gegarandeerde herkomst. - Foto: Sopa Images

De Franse agrarische coöperatie InVivo en brouwerij Kronenbourg gaan bier met verantwoord geteelde en uit Frankrijk afkomstige gerst op de markt brengen. De bedrijven willen daarmee ‘bijdragen aan duurzame ontwikkeling en aan de agro-ecologische transitie’.

Vanaf volgend jaar bevat het bier 1664 Blonde van Kronenbourg, dat 10% van alle Franse bierverkopen voor haar rekening neemt, minimaal 20% gerst van gegarandeerde herkomst. In 2026 moet dat opgevoerd zijn naar 100%.

InVivo, de grootste multisectorale agrarische coöperatie met een omzet van € 10 miljard, wil actief meedoen aan de transitie van het Franse agrarische model. De coöperatie draagt met dit project naar eigen zeggen bij “aan het versterken van de duurzaamheid van de landbouwsectoren en werkgelegenheid door producten te maken die voldoen aan de verwachtingen van de consumenten”.

Kronenbourg wil voorbeeld zijn

De in Straatsburg gevestigde en in 1664 opgerichte bierproducent Kronenbourg, die eigendom is van Carlsberg, stelt: “Deze bijzondere actie zet Kronenbourg op een parcours naar een grootschalige en betrokken transformatie. Als Franse brouwerij doen we mee aan de strijd tegen klimaatverandering en voor het behoud van milieu en waterbronnen, waarmee we een voorbeeld willen zijn voor de hele sector.”

Duurzame gerst

De duurzame gerst wordt geteeld met minder water, kunstmest en bestrijdingsmiddelen. InVivo heeft voor het huidige seizoen 45 akkerbouwers aan zich gebonden, die samen 900 ton verantwoorde gerst telen, voldoende voor de eerste slag van 20% volgend jaar. Uiteindelijk moeten 250 boeren, waar mogelijk uit de directe omgeving van de brouwerij, 5.000 ton gerst per jaar kunnen leveren. Dat gewas heeft het label ‘Haute valeur environnementale, niveau 2’.

Kunstmest mag

In tegenstelling tot bij puur biologisch mag in beperkte mate kunstmest worden toegepast. maar dan wel in combinatie met veelsoortige groenbemesting en afgestemd op de hoeveelheid stikstof, die zich mede daardoor al in de grond bevindt. Ook het gebruik van bepaalde – maar niet alle – middelen is mogelijk. “De eisen zijn meer toegankelijk en aanvaardbaar voor de landbouwer”, legt de coöperatie uit. De betrokken boeren en hun toekomstige collega’s krijgen daarvoor een premie op de gerstprijs, maar InVivo en Kronenbourg kunnen niet zeggen hoeveel dat dan is.

Investeringen uit industrie

Directeur Philippe Collinet van Kronenbourg legt uit: “Boeren hebben te maken met problemen, zoals hitte, droogte en onweer. Met die steeds grotere zorgen kunnen de investeringen om hun praktijken te verbeteren alleen maar komen van de industriële sector. Andere bedrijven zijn ons voor gegaan, bijvoorbeeld Mondelez voor koekjes van Lu, maar dit is nog nooit gedaan op deze schaal. Het geeft ook een sterk signaal: in plaats van allerlei eisen op te leggen aan zijn producenten begeleidt Kronenbourg ze bij de transitie van hun productiemethoden.”

Concurrentie met micro-brouwerijen

Voor Kronenbourg is het verantwoorder produceren van bier een middel in de concurrentiestrijd met de opkomende micro-brouwerijen die ook in Frankrijk terrein winnen. ‘’De consument maakt zich steeds meer zorgen over klimaat en milieu. Als we deze tendens niet volgen, dan laat men ons bier links liggen”. zegt Collinet. De brouwer geeft die consument dan ook informatie over de herkomst van de gerst via een QR-code op de flesjes, die rechtstreeks naar de betrokken gerstvelden wijst.

Innoveren

InVivo verwerkt die gerst via dochterbedrijf mouterij Soufflet. “We zijn erg blij dat we in dit project kunnen samenwerken met Kronenbourg, dat nieuwe agro-ecologische praktijken op waarde wil schatten. Soufflet heeft altijd de aandacht gericht op alle spelers, van de boer tot de consument”, zegt Guillaume Couture, directeur van het moutbedrijf. ‘’Kronenbourg probeert door kennis van het brouwen voortdurend te innoveren en het is dus logisch dat ze meedoen aan dit innovatieve project voor de landbouwtransitie. Wij ondersteunen de productie van de agrariërs en ontwikkelen tegelijk duurzame praktijken om uiteindelijk beter te kunnen reageren op de verwachtingen van onze klanten.”

Peijs
Ruud Peijs Freelance redacteur


Beheer