Fransen trekken steeds minder een fles Bordeaux-wijn open. Afgelopen jaar zijn er via de grote supermarkten, verreweg het belangrijkste verkoopkanaal, 130 miljoen flessen verkocht, dat is 10% minder dan in 2018.
Bovendien staat de export naar de VS zwaar onder druk door de in oktober ingevoerde heffing van 25% op veel Franse voeding en dranken.
De wijnconsumptie in Frankrijk daalt over de hele linie gestaag. “Op de Franse markt, die 56% van onze omzet vertegenwoordigd, hebben we in vijf jaar tijd een vijfde van onze volumes verloren. De consument drinkt minder en minder vaak alcohol en kiest dan ook nog voor frisse wijnen zoals rosé of voor bier”, zegt Bernard Farges, voorzitter van de bond van Bordeaux-producenten CIVB.
De consument drinkt minder vaak alcohol en kiest dan ook nog voor frisse wijnen zoals rosé of voor bier
De regio, die altijd werd beschouwd als één van de topgebieden voor rode wijn, zoekt daarom naarstig naar middelen om het tijd te keren. “Het imago van Bordeaux is vooral synoniem met traditie, erfgoed en duur en wordt niet geassocieerd met fruitig, makkelijk te drinken waar de consument vandaag de dag naar zoekt. Natuurlijk hebben wij de grands crus en andere kwaliteitswijnen, maar daarmee zijn we er niet.”