Fransen: vegan-aanduidingen verwarrend

Beyond Meat breidt zijn productieactiviteiten verder uit in Nederland met de aankoop van een eigen fabriek in Enschede. Foto: ANP
Beyond Meat breidt zijn productieactiviteiten verder uit in Nederland met de aankoop van een eigen fabriek in Enschede. Foto: ANP

Aanduidingen voor vegetarische voeding, zoals vegan kaas, burger rundvleesstijl of vegetarische bacon, zijn dubbelzinnig, vaak in strijd met de regelgeving voor van de landbouw afkomstige producten en zetten in ieder geval de consument op het verkeerde been.

Dat stelt de Franse dienst voor concurrentie en consumentenzaken DGCCRF na een analyse van het aanbod aan vegetarische producten in 374 bedrijven, met name winkels maar ook horeca. “Een aantal aanduidingen refereert rechtstreeks aan zuivelproducten, vlees, vis of vleeswaren wat in tegenspraak is met het gebruik en zelfs de reglementering”, aldus de dienst. Voorbeelden zijn hennepmelk, vegetarische filet eend-stijl, vegetarische zalmfilet, paashazen van vegan chocola of siroop met honingsmaak.

Verkoopprijs veel hoger

“Die aanduidingen voor nieuwe producten worden gebruikt om ze te laten lijken op hun traditionele equivalenten van dierlijke afkomst”, stelt de DGCCRF. De dienst constateert daarbij dat de verkoopprijs van de vegetarische variant vaak twee tot zelfs vier keer zo hoog ligt als van de oorspronkelijke ‘dierlijke versie’. “De brutomarge voor de producenten lijkt bij de vegan producten aanzienlijk belangrijker. Dat verschil wordt mede veroorzaakt doordat vegan producten vaak ook als bio worden aangemerkt. Ze zijn vaak erg bewerkt en ook is veel onderzoek nodig dat gefinancierd moet worden.”

Peijs
Ruud Peijs Freelance redacteur


Beheer