Fransen zetten agrifoodexport in hogere versnelling

25-11-2020 | |
Foto: ANP
IMG_ANP-201169729

Fransen willen meer agrarische en voedingsproducten aan het buitenland verkopen. Frankrijk stelt daarvoor een actieplan op.

“Gezien het belang van de export voor de agrarische en agrifood-sector, voor het evenwicht in de sectoren en voor de werkgelegenheid komt er een pakket maatregelen om die export in een hogere versnelling te zetten”, aldus De Franse minister van landbouw Julien Denormandie. “Dat plan heeft tot doel om conjunctureel uit de coronacrisis te komen, maar ook om structureel antwoord te bieden op de zorgen die tijdens die crisis in specifieke sectoren naar voren zijn gekomen.”

Zorgen

Denormandie maakt zich, net als een reeks agrifoodorganisaties, zorgen over het opnieuw oplopen van het tekort op de agrifoodhandelsbalans. In de maand september hield Frankrijk per saldo nog maar € 261 miljoen aan die buitenlandse handel over, € 520 miljoen minder dan een jaar eerder. Over de eerste drie kwartalen van dit jaar komt de balans nog wel bijna € 4 miljard positief uit maar dat was in dezelfde periode vorig jaar € 5,66 miljard.

Grondstoffen

Bij agrarische grondstoffen, met name graan, komt de export zelf in die periode met € 11,8 miljard € 160 miljoen hoger uit, maar bij verwerkte producten is sprake van een daling met € 2,4 miljard naar € 33,8 miljard. Dat komt, tussen haakjes, voor een flink deel door president Donald Trump die met zijn invoerheffing op Europese voedingsmiddelen vooral de Franse wijnsector zwaar heeft getroffen.

Donald Trump heeft met zijn invoerheffing op Europese voedingsmiddelen de Franse wijnsector zwaar getroffen

Tekort getemperd

Het tekort zelf wordt nog wat getemperd doordat de invoer in de eerste negen maanden met name door de herhaaldelijke sluiting van de horeca met € 41,6 miljard ook een half miljard daalde vergeleken met vorig jaar.

Strategische assen

Denormandies actieplan kent drie ‘strategische assen’, zoals de Fransen dat noemen. In de eerste plaats wil hij de randvoorwaarden om producten soepel en snel te kunnen verschepen verbeteren. Daarbij gaat het om de logistiek, de vereiste fytosanitaire en andere certificaten, exportverzekering en dergelijke.

Belangrijker nog is dat de agrifoodsector zelf, met steun van de overheid, ‘een aanbod moet hebben dat is toegesneden op wat de klant en internationale partners vragen’ om zo verloren terrein op traditionele markten te heroveren maar vooral ook nieuwe markten binnen te halen. Dat daar meer aandacht nodig is blijkt uit het feit dat de export naar derde landen, waaronder China, in de eerste negen maanden is gedaald van € 22,5 miljard vorig jaar naar € 21 miljard nu.

Exportpromotie

De derde as is de exportpromotie, die moet voortaan wereldwijd gebeuren onder de – Engelse – kreet ‘Taste France’ die bedrijven in de agrifoodsector ook gaan toepassen op en rond hun producten. “Daarmee gaan we de identiteit en uniekheid van onze gastronomie, van agrifood en van de landbouw promoten op basis van vijf waarden: de excellente kwaliteit, verantwoorde productie, het plezier, de authenticiteit en de innovatie,” verwoordt de minister. Bedrijven, met name in het MKB, die daar een actieve bijdrage aan willen leveren, kunnen van hem ook een ‘exportcheque’ krijgen maar dan wel voor maximaal € 2.500.

2/3 artikelen over | Registreer om meer artikelen te lezen.