FrieslandCampina betaalt € 1,07 na

FrieslandCampina (RFC) keert haar leden-leveranciers over 2019 € 1,07 per 100 kilo uit aan prestatietoeslag. Over 2018 was dat nog € 0,46.

Daarnaast voegt de coöperatie € 0,31 per 100 kilo toe aan ledenparticipaties. Een jaar eerder was dat nog € 0,13. Er wordt € 1,58 per 100 kilo melk toegevoegd aan de algemene reserves, tegen € 0,72 over 2018.

De hogere nabetaling is te danken aan een 26% beter bedrijfsresultaat en een 37% hogere netto-winst. Die winstgroei is dankzij eenmalige baten, zoals de verkoop van CSK.

Van de nabetaling is na de bekendmaking van de halfjaarcijfers in augustus 2019 al een deel uitbetaald, omgerekend circa 33 cent per 100 kilo melk op jaarbasis. Er volgt dus, na vaststelling van de jaarcijfers door de ledenraad, eind maart een netto-uitbetaling van circa € 0,74 per 100 kilo in 2019 geleverde melk.

Garantieprijs hoger dan in 2018

De gemiddeld aan de leden uitgekeerde melkprijs over 2019 komt op € 37,95, € 0,52 meer dan over 2018. De garantieprijs was € 37,64 per 100 kilo, tegen € 37,30 een jaar eerder. De prestatieprijs komt uit op € 40,00, tegenover € 38,60 over 2018.

De bruto marge van FrieslandCampina steeg in 2019 met € 28 miljoen naar € 1,82 miljard. De brutowinst kwam uit op € 432 miljoen, € 90 miljoen meer dan in 2018. Die winstgroei is het gevolg van de boekwinst van € 112 miljoen op de verkoop van CSK en Creamy Creations. Dat stuwde de overige bedrijfsopbrengsten met € 95 miljoen. Aan extra marge plus overige bedrijfsopbrengsten is samen € 123 miljoen voor winstgroei beschikbaar. De overige bedrijfslasten vielen in 2019 € 35 miljoen lager uit dan in 2018, de reclame- en promotiekosten € 20 miljoen hoger en de verkoop- en algemene kosten € 48 miljoen hoger. € 123+35-20-48 levert zo dat € 90 miljoen hogere bedrijfsresultaat.

De nettowinst is € 278 miljoen, € 75 miljoen hoger dan in 2018. Het eigen vermogen groeide met € 190 miljoen naar € 3,399 miljard. Het percentage eigen vermogen steeg van 36,4% naar 38,5 %.

Aanvoer ledenmelk daalt

De aanvoer van ledenmelk kromp in 2019 met 3,4% tot 10,02 miljard kilo, dat is 355 miljoen kilo ofwel 3,4% minder dan in 2018. Het aantal leden-leveranciers bedraagt 11.476, tegen 12.104 in 2018. Deze afname komt deels voor rekening van stoppers, deels ook door overstappers.

Omzetdaling

De omzet daalde met € 444 miljoen naar € 11,3 miljard, maar dat is iets wat CEO Hein Schumacher de minste zorgen baart. Van alle melk wordt volgens CFO (financieel directeur) Jaska de Bakker nog zo’n 20% met verlies verwerkt (als je alle kosten meeneemt). Dit betreft vooral basiszuivel en private label-producten. Van deze laatste laat FrieslandCampina steeds meer schieten, met name de verlieslatende contracten, aldus Schumacher.

2/3 artikelen over | Registreer om meer artikelen te lezen.