Doorgaan naar artikel

FrieslandCampina heeft nieuwe winstmakers hard nodig

Geüpdatet op:
Bedrijven
Achtergrond
Kaasproductie in de fabriek van FrieslandCampina in Marum (Gr.). Basiszuivel deed het goed in een mindere periode voor de zuivelaar. - Foto: jan Willem van Vliet premium

Kaasproductie in de fabriek van FrieslandCampina in Marum (Gr.). Basiszuivel deed het goed in een mindere periode voor de zuivelaar. - Foto: jan Willem van Vliet

Kindervoeding was jarenlang een winstparel voor FrieslandCampina. Inmiddels is sprake van een forse tegenwind in deze markt, volgens topman Hein Schumacher.

Zuivelconcern Royal FrieslandCampina (RFC) haalt structureel minder winst met babyvoeding. In plaats van glanzende cijfers voor de divisie Specialised Nutrition staat er een schamel bedrijfsresultaat van € 21 miljoen in de boeken over het eerste halfjaar. Dat was in het eerste halfjaar van 2020 nog € 133 miljoen. Het is een van de redenen dat het resultaat van RFC in het eerste halfjaar van 2021 fors is gezakt. De winst is gedaald naar € 62 miljoen, dat was in het eerste halfjaar van 2020 nog € 108 miljoen.

Voorlopig geen herstel

De lucratieve afzet naar China stagneert, vooral de route via Hongkong zit dicht en heeft veel geld gekost. Helemaal verrassend is het niet, want dat het gouden tijdperk voor producenten van babyvoeding voorbij is, speelt al langer. Het aantal geboorten in Zuidoost-Azië neemt af en dat is niet alleen het gevolg van corona.

Schumacher maakte duidelijk dat herstel er voorlopig dan ook niet inzit. Hij sluit zelfs niet uit dat op het gebied van kindervoeding samenwerking wordt gezocht met andere partijen. “Hongkong is weg dus we moeten ons nu richten op alternatieven”, gaf Schumacher aan bij de presentatie van de cijfers. Hij vergeleek de huidige lastige situatie in de markt voor kindervoeding met een gifbeker die eerst leeg moet.

Basiszuivel doet het beter

Gelukkig voor RFC zijn er ook takken die het veel beter doen, ondanks de nog steeds aanwezige effecten van corona. Consumentenproducten doen het over het algemeen goed, volgens de topman. Er is voor het derde jaar op rij groei voor merken en het marktaandeel in Nederland groeit.

Juist de basiszuivel, zoals kaas, melkpoeders en boter, doet het goed met dank aan de duidelijk hogere prijzen op de zuivelmarkten wereldwijd. Dat is op zich goed nieuws voor de leden van FrieslandCampina en uit zich in een iets hogere melkprijs in het eerste halfjaar.

De kracht van de grootste zuivelaar in Nederland was echter altijd dat het dankzij florerende (buitenlandse) activiteiten, zoals kindervoeding, een plus kon betalen bovenop de garantieprijs die direct is gerelateerd aan de melkprijzen van andere zuivelaars in Europa.

Nieuwe winstmaker

Er zullen dus nieuwe winstmakers moeten komen om gemor van de leden te voorkomen. Dat is zeker te verwachten als er voor het tweede jaar op rij geen nabetaling zou komen.

Binnen de divisie Specialised Nutrition zijn die alternatieven wellicht al aanwezig in de vorm van onder andere speciaalvoeding voor medisch gebruik, ouderen en sporters. Die afdeling draait wel goed, volgens Schumacher. In deze divisie valt bijvoorbeeld ook de productie van medische grondstoffen waar eveneens goede marges mee te halen zijn. Veelzeggend is daarbij ook dat Schumacher de consumentenactiviteiten benoemde als hart van het bedrijf.

Snel delen

Wim Esselink
Wim Esselink

Voormalig redacteur

Misset Uitgeverij B.V. Auteursrecht voorbehouden

Algemene voorwaarden Privacy Cookies

Beheer
WP Admin