FrieslandCampina verkoopt deel Duitse activiteiten

15-06 | |
FrieslandCampina Duitsland gaat zich in de toekomst toeleggen op de marketing en verkoop van zijn internationale merken Valess, Chocomel, kaasmerken als Frico en Holland Master. Foto: Boerderij
FrieslandCampina Duitsland gaat zich in de toekomst toeleggen op de marketing en verkoop van zijn internationale merken Valess, Chocomel, kaasmerken als Frico en Holland Master. Foto: Boerderij

FrieslandCampina gaat zich in Duitsland richten op de verkoop van internationale merken. Drie eigen Duitse productielocaties gaan naar zuivelonderneming Theo Müller.

FrieslandCampina wil onderdelen van zijn Duitse consumentenactiviteiten aan de Duitse zuivelonderneming Theo Müller verkopen. De voorgenomen verkoop omvat onder meer het merk Landliebe en drie Duitse productievestigingen. De circa 1.000 medewerker van FrieslandCampina in Duitsland zijn vandaag – 15 juni – over de voorgenomen verkoop geïnformeerd.

Omzet van € 960 miljoen

Volgens de Lebensmittelzeitung realiseerde de Duitse tak van FrieslandCampina vorig jaar een omzet van € 960 miljoen. De verkoop zou al jaren teruglopen, verschillende reorganisaties ten spijt. Roel van Neerbos, directeur Consumer Dairy bij FrieslandCampina, geeft echter aan dat de marktpositie en resultaten van FrieslandCampina Duitsland de afgelopen jaren door gerichte maatregelen sterk zijn verbeterd. “Niettemin zijn we ervan overtuigd dat we in de nieuwe eigenaar, de Unternehmensgruppe Theo Müller, een geschikte opvolger hebben gevonden die door synergievoordelen in staat zal zijn deze onderneming succesvol verder te ontwikkelen.

Duitse markt zeer competitief

Van Neerbos ziet Duitsland nog steeds als thuismarkt en geeft aan dat FrieslandCampina zich er zal blijven richten op de verkoop van zijn sterke internationale merken. De woordvoerder van FrieslandCampina licht toe dat Duitsland qua omzet nog steeds de derde belangrijkste markt blijft. Het is volgens hem zeker niet zo dat de door Lebenmittelzeitung genoemde omzet volledig wegvalt. Wel geeft hij aan dat de Duitse markt zeer competitief is. Na verschillende reorganisaties kwam het aanbod van Theo Müller voorbij. Dit biedt volgens FrieslandCampina de beste kansen om de Duitse merken verder te laten groeien. “De merken hebben schaalgrootte nodig”, aldus de woordvoerder.

Richten op internationale merken

De verkoop omvat de merken Landliebe, Tuffi, Südmilch, Mondelice, diverse door FrieslandCampina in Duitsland geproduceerde huismerken in het ‘witte zuivel’-assortiment en het foodservicemerk Gastro. Ook de fabrieken, opslagplaatsen en distributiecentra in Heilbronn, Keulen en Schefflenz zitten in de deal. FrieslandCampina Duitsland gaat zich in de toekomst toeleggen op de marketing en verkoop van zijn internationale merken Valess, Chocomel, kaasmerken als Frico en Holland Master en door FrieslandCampina buiten Duitsland geproduceerde huismerken waaronder kaas en slagroomspuitbussen. Ook zal het bedrijf zijn activiteiten gericht op de professionele gebruikers voortzetten. Daarnaast blijft FrieslandCampina aanwezig met Kievit in Lippstadt en met DFE Pharma in Goch en Nörten-Hardenberg.

Almhof

Stefan Müller, voorzitter van de raad van commissarissen van Theo Müller, geeft aan ervan overtuigd te zijn dat de overname een waardevolle aanvulling is op het bestaande zuivelportfolio op de Duitse markt. Theo Müller realiseerde in 2021 een omzet van € 7 miljard en is in Nederland sinds 2004 bekend als producent van yoghurt, kwark en desserts van het merk Almhof.

620 leden-melkveebedrijven

De verkoop heeft geen gevolgen voor de Duitse leden-melkveehouders van FrieslandCampina. Theo Müller neemt wel de contracten van de Duitse leveranciers over. FrieslandCampina telde eind vorig jaar in Duitsland 620 leden-melkveebedrijven goed voor 447 miljoen kilo melk. Het aantal leveranciers wil de onderneming niet noemen. De melk van de Duitse leden-melkveehouders gaat voorlopig nog richting Theo Müller. Leden die melk leveren voor een speciale melkstroom als Landliebe kunnen daardoor volgens een woordvoerder in ieder geval komend jaar nog rekenen op hun toeslag. Voor de periode daarna wordt gezocht naar een zo duurzame mogelijke manier om de leden-melk te verwerken. Dat kan in Nederland maar ook in samenwerking met partners. FrieslandCampina staat nog steeds open voor nieuwe Duitse Leden.

De transactie is onder voorbehoud van de gebruikelijke voorwaarden waaronder goedkeuring door de ledenraad van Zuivelcoöperatie FrieslandCampina en de Duitse mededingingsautoriteiten. De ledenraad neemt op 20 juni een besluit. Naar verwachting wordt de transactie voor het einde van 2022 afgerond. Een overnamebedrag is niet bekendgemaakt.

Willem Veldman


Beheer