Friso blijft van FrieslandCampina

21-06 | |
Friso-melkpoeder voor de Chinese markt. - Foto: ANP
Friso-melkpoeder voor de Chinese markt. - Foto: ANP

Het merk Friso is van belangrijke toegevoegde waarde voor het totale bedrijfsportfolio van FrieslandCampina. Reden voor de zuivelonderneming om het merk binnenboord te houden.

Dat is gebleken uit een strategische evaluatie van de kindervoedingsactiviteiten onder het Friso-merk, zo maakte CEO Hein Schumacher bekend aan de ledenraad.

Eind vorig jaar meldde persbureau Bloomberg dat zakenbank JPMorgan de belangstelling peilde voor een eventuele verkoop van Friso, het wereldwijde baby- en kindervoedingsmerk van FrieslandCampina. De waarde van het merk zou liggen rond de € 2 miljard. FrieslandCampina wilde er zelf niet meer over zeggen dan dat het nadrukkelijk alle opties bekeek voor het merk Friso.

Focus op kernmarkten

Uit deze evaluatie is gebleken dat het merk van belangrijk toegevoegde waarde is en dat meer focus bijdraagt aan optimale groei. Daarom komt de geografische focus van de business te liggen op een aantal kernmarkten: China, Griekenland, Maleisië, Mexico en Vietnam. De business group Specialised Nutrition zal zich volledig focussen op het Friso-merk, innovatie in het premium segment en verdere digitalisering.

Verkoop Duitse consumentendivisie

De ledenraad van de zuivelcoöperatie heeft goedkeuring verleend aan de verkoop van een deel van de Duitse consumentenactiviteiten. Deze voorgenomen verkoop aan de Duitse zuivelonderneming Theo Müller werd vorige week door de onderneming aangekondigd. Het gaat om merken als Landliebe en Tuffi, alsmede drie productielocaties.

Voorafgaand aan de stemming benadrukte coöperatievoorzitter Sybren Attema dat met deze stap waarde voor alle leden wordt gecreëerd en dat het lidmaatschap van de coöperatie voor de Duitse leden onveranderd blijft. Het besluit van de Duitse mededingingsautoriteit over de voorgenomen transactie wordt later dit jaar verwacht.

Willem Veldman


Beheer