Doorgaan naar artikel

Fritesconcern Lamb Weston kampt met dalende volumes

Lamb Weston, fabrikant van diepvries-aardappelproducten, had tekorten aan aardappelen en te weinig nieuwe productiewerkers.

Geüpdatet op:
Business
Nieuws
De fabrikant van diepvries-aardappelproducten had tekorten aan aardappelen en te weinig nieuwe productiewerkers. - Foto: Lamb Weston premium

De fabrikant van diepvries-aardappelproducten had tekorten aan aardappelen en te weinig nieuwe productiewerkers. - Foto: Lamb Weston

Lamb Weston heeft in de drie maanden tot eind november te kampen gehad met problemen in de leveringsketen. De fabrikant van diepvries-aardappelproducten had tekorten aan aardappelen en te weinig nieuwe productiewerkers.

Daardoor kon het bedrijf niet altijd volledig voldoen aan de orders van grote klanten. Hierdoor kwam het volume aan verkopen 3% lager uit dan in dezelfde periode een jaar eerder. In de divisie foodservice kromp het volume met 11%.

Lamb Weston voerde al eerder prijsverhogingen door, met een 30% hogere prijs/mix. Daardoor ging de omzet in het tweede kwartaal van het lopende boekjaar wel met 27% omhoog naar $ 1.276,5 miljard. De operationele winst nam met 138% toe naar $ 272 miljoen.

‘’We verwachten dat de voortdurende implementatie van prijsacties om de hogere input- en aardappelkosten op te vangen onze financiële resultaten blijven ondersteunen. Dit terwijl de volumes onder druk blijven staan door beperkingen in de leveringsketen en inflatiedruk bij consumenten,” zegt CEO Tom Werner.

Uitkoop Nederlandse partner Meijer dit jaar afronden

Lamb Weston hoopt het uitkopen van zijn Nederlandse joint venture-partner Meijer in het tweede kwartaal van 2023 af te ronden. Het bedrijf deelde in oktober mee Meijer Frozen Foods € 700 miljoen te betalen voor het overnemen van zijn overblijvende belang in de joint venture.

Werner is positief over de kansen die dat Lamb Weston biedt: ‘’We kijken ernaar uit om de strategische, commerciële en operationele voordelen te plukken van de overname van ons partners belang in onze Europese joint venture. Door onze werkelijk wereldwijde productievoetafdruk in te zetten, geloven we dat Lamb Weston een goede uitgangspositie heeft om klanten op de belangrijkste markten in de hele wereld te bedienen.”

Snel delen

Image
Ruud Peijs

Freelance redacteur

Misset Uitgeverij B.V. Auteursrecht voorbehouden

Algemene voorwaarden Privacy Cookies

Beheer
WP Admin