Frituurders bezorgd over tariefstijging Thuisbezorgd

27-06 | |
Foto: Canva
Foto: Canva

De frituurders zijn bezorgd over de kostenstijging die maaltijdbezorger Thuisbezorgd over een maand doorvoert.

De brancheorganisatie ProFri ervaart de verhoging als machtsmisbruik en pleit voor de instelling van een inspraakorgaan tussen maaltijdbezorgers en zakelijke gebruikers, zoals frituurbedrijven en restaurants.

Onlangs verhoogde Thuisbezorgd de verwerkingskosten per order van 19 naar 21 cent. De maaltijdbezorger verhoogt nu ook per 24 juli de commissie van 13 naar 14%. Volgens vakblad Emerce verhoogt moederbedrijf Just Eat Takeaway de commissie ook in andere landen. Gijs Weterings, directeur Nederland bij Thuisbezorgd, heeft aan de zakelijke gebruikers laten weten dat de stijging nodig is vanwege inflatie en hogere bedrijfskosten. Volgens Weterings is het de eerste commissieverhoging in vier jaar, en in diezelfde periode heeft Thuisbezorgd de omzet per restaurant met gemiddeld 50% verhoogd.

De nieuwe verhoging van de provisie zal zeker niet de laatste zijn

In 2017 rekende Thuisbezorgd een commissie van 12%. In oktober 2017 werd dat verhoogd naar 13%. De nieuwe verhoging van de provisie zal zeker niet de laatste zijn, zegt directeur Frans van Rooij van de Vereniging Professionele Frituurders (ProFri) in Frituurwereld. “Het is onderdeel van het verdienmodel. In de beginjaren werd door Thuisbezorgd een vast bedrag per bestelling in rekening gebracht. In 2007 lag dit rond de 80 cent, omgerekend zo’n 5 tot 6% van de omzet. Vijftien jaar later stijgt dit naar 14%. Voor sommige diensten of een hogere ranking moeten ondernemers aan Thuisbezorgd nog meer afdragen.”

Macht van grote bezorgplatformen

Van Rooij vreest dat de macht van de grote bezorgplatformen verder toeneemt. Daarom vindt de vakvereniging dat bezorgplatforms in Europa verplicht moeten worden een inspraakorgaan in te stellen van zakelijke gebruikers. Dat voorstel heeft ProFri al in 2020 kenbaar gemaakt bij de Europese Commissie. Volgens ProFri is van een meer gelijkwaardige positie tussen platform en zakelijk gebruiker nog lang geen sprake, ondanks de nieuwe Europese verordening Platform-to-Business (P2B) die in 2020 van kracht werd.

Volgens Emerce houden de andere platforms Uber Eats en Deliveroo de commissie op 12% van de bruto omzet. Maar die platforms hebben een kleiner marktaandeel in Nederland dan Thuisbezorgd.

Het levert het gemiddelde restaurant ruim € 120.000 aan extra omzet op

Een woordvoerder van Just Eat Takeaway snapt dat horecaondernemers de tariefsverhoging vervelend vinden. “Maar Thuisbezorgd.nl blijft de goedkoopste manier om reclame te maken”, zegt de woordvoerder tegen De Telegraaf. “Het levert het gemiddelde restaurant ruim € 120.000 aan extra omzet op. We leveren bovendien duurzame verpakkingsmaterialen, e-bikes en kleding, en bieden ondersteuning bij de inkoop.”

Engwerda
Jan Engwerda Redacteur


Beheer