Doorgaan naar artikel

Fusie Plus en Coop voelbaar in groente- en fruitsector

Na de fusie van supermarktketens Plus en Coop zijn er 550 Plus-winkels in Nederland. - Foto: ANP premium

Na de fusie van supermarktketens Plus en Coop zijn er 550 Plus-winkels in Nederland. - Foto: ANP

De fusie van supermarktketens Plus en Coop heeft onherroepelijk impact op de inkoop en dus ook op de afzet van groenten en fruit.

De twee coöperaties fuseren tot het derde supermarktconcern van Nederland, achter Albert Heijn en Jumbo. Het nieuwe fusiebedrijf heeft 550 winkels in Nederland met een marktaandeel van meer dan 10%, die allemaal onder de naam Plus doorgaan.

Groeikans voor The Greenery

Elke fusie heeft effect op leveranciers. Voor Plus-leverancier The Greenery kan het een groeikans zijn. The Greenery heeft een langjarige distributiesamenwerking tot 2025 met Plus en is een belangrijke groenteleverancier. Beide ketens (Plus en Coop) betrekken een deel van de groenten via inkooporganisatie Superunie. Welk percentage zo wordt ingekocht en welk deel direct van leveranciers of telers wordt afgenomen, is niet duidelijk. Dat wordt echter gelijkgetrokken, met verschuivingen tot gevolg.

Plus heeft bovendien een sterke focus op groenten en fruit, met een strategie die verder gaat dan Coop. Het is te verwachten dat Plus dit beleid niet terugdraait, maar verder uitrolt als de Coop-winkels worden omgebouwd naar Plus.

Lees ook: Fusie Plus en Coop logische combinatie

Het is toeval dat Kees Wantenaar, de voorzitter van de Raad van Commissarissen van Plus, ook voorzitter is van GroentenFruit Huis. Hij wilde niet reageren op de vraag wat de fusie voor de groentesector kan betekenen. Voor de supermarkten ziet hij wel grote kansen.

Plus-strategie AGF is leidend

De Plus-strategie voor groenten en fruit drukte afgelopen jaren haar stempel op de Nederlandse teelt. Zo was Plus verantwoordelijk voor de laatste echte prijsbeweging op de markt in 2019 en 2020. Veertig groente- en fruitproducten in Plus-winkels zijn laaggeprijsd met het label Laagblijver. Andere ketens volgden.

Plus maakt zich verder in zijn uitingen sterk voor meer inkoop bij Nederlandse telers met keurmerk On the Way to PlanetProof. De fusie biedt ook kansen voor telers die met het keurmerk GIJS aan Plus leveren. Als deze ambachtelijke en regionale producten in meer winkels komen te liggen, betekent dat meer marktruimte. Beide ketens maken in het jaarverslag melding van grote groei van het assortiment biologische groente en fruit. Percentages vermelden zij niet.

Saladebars in winkels

Interessant voor groente en fruit is ook de proef van Plus met saladebars in de winkels. Deze saladebar is elke dag gevuld met verschillende vers gemaakte salades die aansluiten bij het seizoen. Dit kan een vernieuwing zijn in de afzet van groenten en fruit.

Snel delen

jeroen verheul
Jeroen Verheul

Redacteur

Misset Uitgeverij B.V. Auteursrecht voorbehouden

Algemene voorwaarden Privacy Cookies

Beheer
WP Admin