Gaat het nu goed of slecht met FrieslandCampina?

10-03 | |
Schoonvelde
Henk Schoonvelde Melkveehouder
Vlag van zuivelconcern FrieslandCampina. - Foto: ANP/Lex van Lieshout
Vlag van zuivelconcern FrieslandCampina. - Foto: ANP/Lex van Lieshout

Ja, wat moeten we nu vinden van de verschralende winstcijfers van FrieslandCampina?

De twee hoofdlijnen van reacties die je ziet zijn: ‘Je moet niet zeuren de laatste tien jaar beur je 5 cent meer dan het Europese gemiddelde’ en de andere reactie is ‘Het management heeft de kip met gouden eieren verspeeld’.

Ik zit persoonlijk een beetje in het midden. Het is te gemakkelijk om te stellen dat er niks aan de hand is bij Royal Friesland Campina (RFC). Ik vind ook dat we van RFC meer mogen verwachten dan van Arla, DMK of Milcobel. Waarom?

Friesland Campina: twee bedrijven in een

In mijn optiek is RFC twee bedrijven in een:

  • bedrijf 1 is een coöperatie die de melk moet ophalen. In een vrij transparante maar ook verzadigde Europese markt. Hier kun je de slag winnen door een focus op lage kosten en sterke merken. Hier scoort RFC al jaren een zesje.
  • bedrijf 2 van FrieslandCampina speelt op een heel ander level mee. Ontstaan vanuit de wortels bij de condensmelkhandel in Indonesië, heeft RFC een bedrijf in Azië weten op te bouwen dat speelt in het veld van voedselmultinationals Unilever, Danone en Nestlé. Jacht op winst in landen met groeiende bevolkingen, economieën en veranderende voedselpatronen. Een markt waarin onvoorziene mee- en tegenwind constant op de loer liggen, maar bovengemiddelde waardecreatie mag worden verwacht.

Tot 2015 goede vrije kasstroom

In dit speelveld zag je tot 2015 een goede vrije kasstroom voor RFC in de markten buiten Europa. Bedrijf 2 zorgde hiermee voor een mooie plus op de melkprijs. Twee leden van de Raad van Commissarissen (RvC) van RFC weten heel goed hoe je een dergelijke winstgevende business kunt verzilveren, zoals ze in hun rol als RvC-lid deden met ForFarmers. In 2015 had bedrijf 2 bij verkoop miljarden euro’s kunnen opbrengen voor de eigenaren.

Je mag best stellen dat RFC het in de Champions League niet goed gedaan heeft de laatste vijf jaar

Nu wil ik absoluut niet stellen dat RFC haar tafelzilver had moeten verkopen. Echter, vergelijkbare bedrijven als Unilever, Danone en Nestlé hebben in vijf jaar tijd toch een 25% aan aandelenwaardestijging gerealiseerd. Bij RFC raakten bij bedrijf 2 de kosten en baten steeds meer uit balans en kwam het achterop in vergelijking tot de concurrentie.

Kortom, je mag best stellen dat RFC het in de Champions League niet goed gedaan heeft de laatste vijf jaar. Daar mag je als RFC-eigenaar de RvC op aanspreken. Het verhoogt de komende jaren de druk op de RvC. Maar, hopelijk vertrekt over vijf jaar de nieuwe CFO ook met een riante vertrekpremie en denk je: dat heeft hij voor ons dubbel en dwars terugverdiend.

Lees ook: Winst FrieslandCampina keldert

Schoonvelde
Henk Schoonvelde Melkveehouder

2/3 artikelen over | Registreer om meer artikelen te lezen.