‘Geef die mooie Floriade een eerlijke kans’

10-08 | |
Het paviljoen van Qatar. - Foto: Ton van der Scheer
Het paviljoen van Qatar. - Foto: Ton van der Scheer

Met de gelegenheidscoalitie #LoveFloriade wil Jan de Boer de Floriade én de Nederlandse tuinbouw in een positiever daglicht zetten.

“Het wordt hoog tijd dat we stoppen met zeuren en onze mooie Floriade een eerlijke kans geven”, vindt Jan de Boer. De Boer is voorzitter van de gelegenheidscoalitie #LoveFloriade. Omdat hij een stapje heeft teruggedaan uit de directie van bloemenexporteur en -importeur Barendsen in Aalsmeer heeft De Boer nu de handen vrij voor het optrommelen van zoveel mogelijk andere vrienden van de Floriade.

Tekst gaat door onder foto

Jan de Boer. - Foto: 2dezign
Jan de Boer. - Foto: 2dezign

De negativiteit rondom de Floriade vindt hij oneerlijk. “Het is gewoon een functioneel, prachtig park. Niet dat je er steil van achterover slaat, maar het laat zien wat planten en groen kunnen doen voor ons welzijn. Wat de tuinbouw kan betekenen in een stedelijke omgeving.” Om de financiën van de Floriade en de tegenvallende bezoekersaantallen is de afgelopen tijd veel te doen geweest.

Maar de Floriade is iets waar mensen – en niet in de laatste plaats mensen uit de tuinbouw – van zouden moeten houden, vindt De Boer. En dat legde het zaadje voor wat komend weekend de #LoveFloriade Roadtour wordt. Het is een actie die deze week nog vorm krijgt.

‘Leggen we ons neer bij het zure beeld dat media nu schetsen?’

Helder is wel al dat er een grote mobiele kas zal zijn, als blikvanger van een promotiekaravaan, die bij de Hollandse gaststeden van vorige Floriades langs zal gaan. En naast Rotterdam (denk Euromast), Amsterdam (Sloterplas) en Zoetermeer (Hortiversum), wordt ook Den Haag aangedaan. Vanaf het Plein, waar het brede publiek breeduit op de terrasjes zit en dan dus eventjes niet om de vriendelijke fleurigheid van de tuinbouw heen kan kijken, is het een steenworp naar het Torentje.

‘Tuinders krijgen ook dat boerengevoel’

“Of Mark Rutte er nu wel of niet is, we gaan daar sowieso even aankloppen”, kondigt De Boer aan. “En we komen niet met lege handen. Want we hebben behalve de vrolijke en vriendelijke boodschap ook een serieuze boodschap. Tuinders zijn geen boeren, maar ze krijgen zeker de laatste maanden wel een beetje het boerengevoel. We nemen onze verantwoordelijkheid, we investeren in de energietransitie. Maar we krijgen ook het gevoel: waar moet ik morgen dan in gaan investeren als het overmorgen wéér niet goed is?”

Niet altijd afgewogen beeld van tuinbouw

Kamerdebatten over de dreigende gascrisis laten volgens De Boer zien dat de politiek en de maatschappij in Nederland niet overal een afgewogen beeld heeft van wat de tuinbouw en dan in het bijzonder de glastuinbouw allemaal betekent, voor de economie, maar ook voor onze nationale energiehuishouding.

Uitleggen aan alle consumenten

De Floriade is elke tien jaar het gedroomde platform voor dat aloude ‘be good and tell it’, vindt De Boer. Waar je in een mooie omgeving op een ontspannen manier aan ‘consumenten’ van allerlei pluimage, van de grachtengordel tot 3 hoog achter kunt uitleggen wat de tuinbouw doet.

Tekst gaat door onder foto

- Foto: Ton van der Scheer
Foto: Ton van der Scheer

‘In Zwitserland stikt het van de knuffelboeren’

“Leggen we ons neer bij het eenzijdige zure beeld dat media nu schetsen van deze Floriade? Of laten we nú weten wat voor een mooie sector daarachter zit? Ondernemers die energie géven, die de stad en het land mooier kunnen maken. Kijk naar een land als Zwitserland. Geen verkeerd land. Daar stikt het van de knuffelboeren, agrarisch ondernemers die dat mooie berglandschap mooi houden en er ook voor betaald worden. Waarom zou dat in Nederland niet kunnen? Laat boeren en tuinders daarin samenwerken, als hoveniers van het Nederlandse landschap, die ook nog een voor lekker en gezond eten zorgen.”

van der Scheer
Meer over


Beheer