Doorgaan naar artikel

Geen Big Mac meer: McDonald’s verkoopt Russische restaurants

Fastfoodketen McDonald’s stopt de activiteiten in Rusland en verkoopt alle 850 restaurants.

Filiaal van McDonald's in St. Petersburg. - Foto: ANP premium

Filiaal van McDonald's in St. Petersburg. - Foto: ANP

Fastfoodketen McDonald’s stopt de activiteiten in Rusland en verkoopt alle 850 restaurants.

Na 32 jaar stopt de fastfoodketen met de verkoop van zijn producten in Rusland. Dat schrijft de fastfoodketen in een persbericht. Terugtrekking uit Rusland heeft grote financiële gevolgen voor het bedrijf, ze schatten dat het bedrijf € 1,3 miljard moet afschrijven. In een bericht aan de franchisers van McDonald’s schrijft CEO Chris Kempczinski: “Wij zien in dat wij een grote werkgever zijn en dat wij mensen voorzien van voedsel. Toch is het onmogelijk om de humanitaire crisis die veroorzaakt is door de oorlog in Oekraïne te negeren. Het is onmogelijk te bedenken dat de Gouden Bogen dezelfde hoop en belofte symboliseren als 32 jaar geleden.”

Geen logo’s

Op 8 maart maakte McDonald’s bekend de werkzaamheden in Rusland te staken. Terwijl het bedrijf nog zoekt naar een koper worden de restaurants al wel ontdaan van hun bogen. De restaurants mogen geen gebruik meer maken van de bedrijfsnaam, logo, branding en menu. De keten behoudt wel haar trademarks in het land. Ongeveer 95% van alle restaurants wereldwijd is in handen van franchisers. Zo ook in Rusland.

Toekomstige eigenaar

Het bedrijf zegt op zoek te gaan naar een ‘lokale koper’ om de filialen over te nemen. McDonald’s heeft 62.000 werknemers in het land en hoopt dat zij hun baan kunnen behouden bij deze toekomstige eigenaar. Tot die tijd worden zij wel doorbetaald. CEO Chris Kempczinski schrijft: “Wij hebben een verplichting aan onze wereldwijde community en we moeten onze waarden behouden.” Of het bedrijf al een partij op het oog heeft is niet bekend.

Westerse fastfood

McDonald’s heeft een lange geschiedenis in Rusland. In januari 1990 wordt het eerste filiaal in Moskou geopend. Het was daarmee van de eerste Westerse foodbedrijf die zich vestigde in de Sovjet-Unie. Dat symboliseert de liberalisatie van het land en de integratie tot de wereldwijde kapitalistische markt.

Run op verpakkingen

Toen de restaurants in maart sluiting aankondigde, kwam er een run op producten en werden lege verpakkingen op sites aangeboden voor hoge bedragen. Ook andere fastfoodketens zoals KFC en Starbucks sloten hun deuren.

Snel delen

Alieke Hilhorst
Alieke Hilhorst

Redacteur

Misset Uitgeverij B.V. Auteursrecht voorbehouden

Algemene voorwaarden Privacy Cookies

Beheer
WP Admin